قیام شیعی سربداران

قیام شیعی سربداران

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : یعقوب آژند

توضیحات

. توضیحات: سبزوار یا بیهق ازمراکز قدرتمند تشیع در خراسان بود و محل استقرار شیخ خلیفه بود. شیخ خلیفه شیعه حق جویی از اهالی مازندران بود که در پی یافتن حقیقت گام به گام و منزل به منزل به سبزوار رسید و در مسجد جامع سکنی گزید و در همان مسجد دینداران متحجری که زهد و سکوتشان لباس مشروعیت بر تن مغولان غارتگر میکرد به شهادت رسید . شیخ خلیفه( اولین رهبر سربداران) مسایل سیاسی زمان را در کسوت مسائل مذهبی مطرح کرد. پس از شهادت شیخ خلیفه نزدیک ترین مرید و دوست او شیخ حسن جوری رهبری شیعیان سربدار و جنبش آنان را در دست گرفت. این جنبش با آغاز کارش در خراسان و نمایش توانایی مبارزه با مغولان - گرچه در مقیاس محدود - باعث ایجاد حس خود باوری در میان ایرانیان شد. به نظر می آید حرکتهایی که بعدها در مناطق هرات و مناطق نزدیک به خراسان انجام شد تحت تاثیر ،قیام سربداران بوده است. حق تکثیر: تهران : نشر گستره ، 1363
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری