ایدئولوژی سیاسی و هویت اجتماعی در ایران

ایدئولوژی سیاسی و هویت اجتماعی در ایران

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حسین بشیریه
  • تعداد صفحه : 33

توضیحات

استدلال کلی این مقاله آن است که هویت‏های خالص مفاهیمی‏ موهومند که اغلب به واسطهی ایدئولوژی‏های کلی‏ پر از عصر مدرن عنوان‏ شده‏ اند؛ به سخن دیگر، ایدئولوژی‏های مورد نظر در پی خالص‏سازی‏ هویت قومی، ملی، مذهبی، و غیره برآمده‏ اند اما از چشم‏اندازی‏ غیر ایدئولوژیک و یا از چشم‏انداز دیالکتیک تاریخی، هویت‏ها همواره، ناخالص، مرکب، آمیخته، ناتمام، سیال و، گذرا و در حال بازسازی هستند و به وسیله آنچه در قالب‏''غیر‘‘ تصور می‏شود، تعیّن و تشخص می‏یابند. انواع ناسیونالیسم‏ها در عصر مدرن در پی برجسته‏سازی بخشی از هویت چند بخشی و چند پاره‌ی مردم برآمده‏ اند و خصلت موزائیک گونه‏ پروژه‏های ایدئولوژیک بوده است: در مقابل انکار چنین پروژه‏هایی به‏ مبنای بازشناسی ناخالصی و ترکیب و چند وجهی بودن کنترل ناپذیر هویت‏ها خواهد بود. از چشم‏ انداز دیالکتیک تاریخی، ملیت‏ها و اقوام به‏ عنوان پدیده‏هایی اجتماعی، همچون پدیده‏های دیگر مقولاتی انضمامی، چند بعدی و مرکب‏ اند.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری