جستاری تاریخی در اندیشۀ آزادی و معماری مردم‌سالاری

جستاری تاریخی در اندیشۀ آزادی و معماری مردم‌سالاری

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • مترجم : رامین پرهام
  • تعداد صفحه : 22

توضیحات

جستاری تاریخی در اندیشۀ آزادی و معماریِ مردم‌سالاری


پژوهشی که در پیش روی دارید، جستاری است تاریخی در اندیشۀ آزادی و در معماریِ مردم‌سالاری. این تحقیق، طرحی است آموزشی که از سوی خانۀ آزادی(Freedom House) و مؤسسۀ آلبرت شانکر (The Albert Shanker Institute)، دو اندیشکدۀ آمریکایی، تدوین شده است. مقدمۀ آن، به قلم جیمز پی یانگ، استادِ ممتازِ علومِ سیاسی در دانشگاهِ بینگهامتُن و متخصصِ تاریخِ لیبرالیزم و بویژهِ لیبرالیزمِ آمریکایی است.
هر فصلِ این کتاب، گفتاری است تاریخی، فلسفی، حقوقی، و تطبیقی در یکی از مبانیِ اندیشۀ آزادی و نظامِ سیاسیِ برخاسته از آن، مردم‌سالاری. هر فصل به سه بخشِ کلّی تقسیم شده است: نخست، بحثی تحلیلی و عمدتاً فلسفی در مبنایِ علمیِ موضوعِ مورد نظر؛ سپس، دورنمایی تاریخی از روندِ شکل‌گیریِ آن؛ و سرانجام، یک سلسله مطالعاتِ کشوری و تطبیقی که در تکمیلِ مبحثِ نظریِ موردِ بحث در هر فصل آمده و به آن عینیّتی سرزمینی، قومی، تاریخی و سیاسی می‌بخشد. بدین ترتیب، اندیشۀ آزادی و نظامِ سیاسیِ برخاسته از آن و مبتنی بر حاکمیّتِ مردم، مردم‌سالاری، از دوازده زاویۀ گوناگون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: رضایتِ مردم؛ انتخاباتِ آزاد، عادلانه و ادواری؛ قانونِ اساسی و حکومتِ محدود؛ حکومتِ اکثریّت و حقوقِ اقلیّت؛ پاسخگویی، مسئولیّت‌پذیری و شفافیّت؛ نظامِ چندحزبی؛ آزادیِ اقتصادی؛ حکومتِ قانون؛ حقوقِ بشر و مصونیّت از استبدادِ دولت؛ آزادیِ بیان؛ آزادیِ انجمن؛ و آزادیِ ادیان. در تبیین تاریخی و در تلاشی هرچند گذرا برای عینیّت بخشیدن به این مباحث نظری، مجموعاً چکیده‌ای از تاریخِ سیاسی و اجتماعیِ ٢٦ کشورِ آمریکایی، اروپایی، آفریقایی و آسیایی مرور شده است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری