پژوهشی پیرامون نگاه سوم در مساله جبر و تفویض

پژوهشی پیرامون نگاه سوم در مساله جبر و تفویض

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سید امیر حسین هاشمی الحسینی

Description

. در این نوشتار ابتدا پس از پرداختن به اهمیت بحث جبر و تفویض بین فرق اسلامی و اثرات آن بر جامعه به معرفی فرق صاحب نظر در این عرصه همت شد و پس از آن آراء ممکن بر اساس حصر عقلی تقسیم گردید و صاحبان هر نظر با ادله ی خود و اقوالشان طرح شدند. پس از طرح آراء و مشخص کردن صاحبان هر رای مختصری از احتجاجات تاریخی دو فرقه ی اشاعره و معتزله در دو بحث مجزا بیان شد و در آخر نظرات هر دو گروه با ادله ی ارائه شده برای هر مبحث مردود گردید. همچنین دو مطلب از علامه طباطبایی در دو موضوع "نسبت بین افعال و اسباب" و "رابطه ی طولی بین اسباب" به عنوان مقدمه طرح گردید. بعد از رد ادعای جبریون و تفویضیون مطلبی نیز از تفسیر روح المعانی مورد دقت قرار گرفته که در آن ادعای جبریون مبنی بر اثبات قول خویش از طریق "وجود سرانجام امور در علم الهی" مورد نقد و رد قرار گرفته است. پس از رد کامل ادعای جبریه ی قدریه قول سوم مطرح میگردد و پس از آوردن روایات ذیل آن دو نوع نگرش محتمل به آن طرح شده و پس از بطلان نگرش اول که قائل به عدم وجود جبر و تفویض مطلق می باشند و امر بین امرین را تلفیقی از جبر و تفویض می شمارند به اثبات نگرش صحیح رو شده و نتیجه ی مورد نظر اثبات می گردد. حق تکثیر: زمستان 1931 ، تهران - دارالمبلغین فلسفی (ره)
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری