خاطرات امام خمینی

خاطرات امام خمینی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

این کتاب شامل خاطرات نقل شده از دوستان، آشنایان، اطرافیان و فرزندان امام خمینی می باشد امام خمینی فقیه، عارف، فیلسوف، مرجع تقلید، نویسنده و شاعر، سیاست مدار و مبارز و رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود. او در خاندانی علمی و انقلابی در شهر خمین به دنیا آمد؛ پدرش شهید مصطفی موسوی در نجف اشرف و سپس در سامرا تحصیل علم نمود و مدارج عالیه را طی کرد و پس از بازگشت به موطن خویش زعامت امور دینی مردم آن سامان را به عهده داشت پس از گذشت چهار ماه و 22روز از ولادت آخرین فرزندش سید روح الله، به روز 12 ذیقعده سال 1320 ه. ق در راه خمین به اراک ترور و به شهادت رسید. سید روح الله دوران کودکی و نوجوانی را در دامن مادری نمونه ‏(هاجر بیگم) و نزد عمه مکرمه‏اش سپری کرد و در مکتب برادر بزرگوارش و دیگر اساتیدبه تعلم پرداخت. در سن 19 سالگی برای کسب معارف الهی از محضر آیه‏الله العظمی حائری یزدی به حوزه‏علمیه اراک هجرت کرد، امام خمینی(ره) در سال 1300 هجری شمسی همراه با هجرت استاد عالیقدرش به قم وتاسیس حوزه علمیه به این شهر آمد. او در 25 سالگی به درجه اجتهاد نائل گشت و در 28 تا 30 سالگی آثار بزرگ و عرفانی خویش (همچون مصباح الهدایه، سرالصلوه،شرح دعای سحر و ...) را تالیف نمود. آغاز فعالیت سیاسی معظم له را می توان از شهریور ماه 1320 ه.ش دانست که شعله های جنگ جهانی دوم به ایران نیز کشیده شد، محسوب نمود. او کتاب کشف الاسرار را در دفاع از احکام اسلامی و رد کتاب اسرار هزار ساله نوشت که در خلال آن خط حمله به استعمار و استبداد را ترسیم و نظریه ی حکومت اسلامی را در مقابل رژیم سلطنتی مطرح می کرد. امام درطول حیات خویش فردی مبارز با فساد و بیداد و ظلم بود، مجاهدات پیگیر ایشان به حدی بود که علی رغم صراحت قانون اساسی مبنی بر مصونیت مراجع تقلید مدت هیجده ماه عمر خویش را در زندان سپری کرد، اما ایشان همچنان به مبارزات خویش ادامه دادند تا این که قانون مصونیت مطلق آمریکائیان در ایران، مورد تصویب دولت وقت قرار گرفت. در این هنگام بود که ایشان سخنرانی تاریخی خویش را در مدرسه فیضیه علیه شاه ایراد نمود و در پی آن ، شاه دستور تبعید معظم له به ترکیه و سپس نجف اشرف را صادر کرد . این تبعید سر فصل جدیدی برای مبارزات پی گیر ایشان گردید. پیامهای انقلابی و مقاله های وی مبنی بر روشنگری افکار ، یکی پس از دیگری به ایران می آمد و به محض عبور آن از مرز ، در مدت یکی دو روز در سراسر کشور منتشر می گشت این برنامه ی منظم و پیگیر به جنبش یکپارچه ی مردم و سرانجام به سقوط تاج و تخت پهلوی و بر پا گردیدن نظام جمهور ی اسلامی ایران منتهی گشت.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری