جاذبه و دافعه علی (ع)

جاذبه و دافعه علی (ع)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مرتضی مطهری

Description

. این کتاب ، مجموعه ای است از چهار سخنرانی که در روزهای 18 تا 21 ماه مبارک رمضان سال قمری 1388 در حسینیه ی ارشاد ایراد شده است . این کتاب ، مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش است . در مقدمه کلیاتی درباره ی جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه ی انسانها به طور خصوصی بحث شده است. در بخش اول، جاذبه علی علیه السلام – که همواره دلهایی را به سوی خود کشیده و می کشد- ، و فلسفه ی آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه ی نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می کرد و دور می انداخت، توضیح و تشریح شده است؛ ثابت شده که علی علیه السلام دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد باید دو نیرویی باشد. جملات برگزیده از کتاب : 1- امتیازات اساسی علی (ع) و سایر مردانی که از پرتو حق روشن بوده اند این است که علاوه بر مشغول داشتن خاطره ها و سرگرم کردن اندیشه ها به دلها و روح ها نور و حرارت و عشق و نشاط و ایمان و استحکام می بخشند. (ص10) 2- علی (ع) پیش از آنکه امام عادل برای دیگران باشد و درباره ی دیگران به عدل رفتار کند، خود شخصاً موجودی متعادل و متوازن بود. (ص12) 3- علی (ع) یک انسان کامل بود با همه زیباییهایش. (ص13) 4- هر کس بخواهد در مکتب علی (ع) پرورش یابد باید دو نیرویی باشد. (ص13) 5- علت اصلی جذب و دفع را باید در سنخیت و تضاد جستجو کرد. (ص19) 6- جذب و دفع دو رکن اساسی زندگی بشرند و به همان مقداری که از آنها کاسته شود در نظام زندگی اش خلل جایگزین می گردد. (ص20) 7- انسان نیاز دارد که دوست بدارد و او را دوست بدارند. (ص21) 8- محبت باید با حقیقت توام باشد و اگر با حقیقت توام بود باید مسلکی بود. (ص23) 9- اسلام قانون محبت است و قرآن پیامبر (ص) را رحمه للعالمین معرفی می کند [و ما ارسلناک رحمه للعالمین]. (ص23) 10- محبت منطقی و عاقلانه آن است که خیر و مصلحت جامعه بشریت در آن باشد نه خیر یک فرد و یا یک دسته بالخصوص. (ص24)
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری