کریم شیره ای و ناصرالدین شاه

کریم شیره ای و ناصرالدین شاه

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : عطاالله گیلانی

Description

. (نمایش در دو پرده) تعداد صفحات: 50 توضیحات : کَریم شیره‌ای دلقک مشهور دربار ناصرالدین شاه قاجار بود. از رعایت ادب به شاه و مقربان درگاه و شاهزادگان معاف بود و اجازه داشت هر موقع، در هر کجا، نسبت به هر کس، هر چه دلش می‌خواهد بگوید. در زمان خفقان سیاسی ناصرالدین شاه، کریم شیره‌ای با ایهام و کنایه و با شدیدترین عبارات و الفاظ طنزآمیز از سفرهای شاه قاجار -که در آن زمان هزینه‌های زیادی را درپی داشت- انتقاد می‌کرد و باعث شادی شاهزادگان و درباریان و شخص شاه می‌شد. محبوبیتش نزد شاه باعث شد که زمانی که وی مرد سه روز عزای عمومی اعلام شود. بخشی از کتاب: آدم ها : کریم شیره ای؛ در آغاز در نقش ناصرالدین شاه ظاهر می شود، در نقش خودش کلاه بوقی بر سر، قبایی چهل تکه و رنگارنگ به بر، ریش و سبیل عاریه دارد. صورتش را می تواند به تناسب بازی در صحنه با وسایلی که همیشه به همراه دارد، آرایش کرده و تغییر دهد.اشیاء مسخره ای به خود آویزان کرده است. دایره زنگی و بوق یا شیپوری به همراه دارد و بتناسب صحنه از آنها استفاده می کند. بخوبی دایره می زند، می تواند ماسک های مختلف و مسخره به همراه داشته باشد و به تناسب صحنه استفاده کند. ناصرالدین شاه : در آغاز در نقش کریم شیره ای ظاهر می شود، در نقش خود لباس شاهانه ای بتن دارد …. حق تکثیر : این نمایشنامه برای نخستین بار در شماره هفتمِ کتاب نمایش به تاریخ آورِیل 2000 توسط نشر چهره در شهر کلن (آلمان) به چاپ رسیده است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری