اهمیت کارل پوپر

اهمیت کارل پوپر

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ماریو بارگاس یوسا

توضیحات

ماریو بارگاس یوسا یکی از مهمترین نویسندگان امروز آمریکای لاتین و جهان اسپانیایی زبان است. حیات ادبی او در اروپا آغاز شد، اما صحنۀ بیشتر رمان های وی میهنش پرو است. گرچه صدای اعتراض یوسا به بیدادگریهای اجتماعی و فساد سیاسی و مردسالاری و تعصب نژادی و خشونت تقریبا در همه نوشته هایش به گوش می رسد، اعتقاد او همواره بر این بوده که هنرمند باید از موعظه بپرهیزد و نباید آرمان های هنری را به تبلیغات ایدئولوژیک آلوده کند. یوسا در سال 1936 در پرو به دنیا آمد. در همان کشور حقوق و ادبیات خواند و در 1959 با نوشتن رساله ای در بارۀ گابریل گارسیا مارکز، از دانشگاه مادرید درجۀ دکترا گرفت. پس از آن چندی در فرانسه به روزنامه نگاری پرداخت، و از دهۀ1960 به بعد همزکان با نویسندگی، گهگاه در دانشگاههای مختلف اروپا و آمریکا به تحصیل اشتغال داشته است. از رمان های معروف او گفتگو در کاتدرال، جنگ آخر زمان، مرگ در آند و سور بز به ترجمۀ اقای عبدالله کوثری به فارسی درآمده است. مقاله ای که اکنون به نظر خوانندگان می رسد متن سخنرانی ماریو بارگاس یوسا در فوریۀ1991 در دانشگاه نیویورک است، و نشان می دهد که او علاوه بر اینکه یکی از هنرمندان بزرگ روزگار ماست، در جهان اندیشه و فلسفه نیز دستی قوی دارد. عزت الله فولادوند به عقیدل کارل پوپر امکان خطا همیشه وجود دارد حتی در انچه استوارترین شناختها به نظر می رسد. این آگاهی از لغزش پذیری نه بدین معناست که حقیقت دست نیافتنی است، بلکه چنین معنا می دهد که برای رسیدن به آن، آدمی همیشه باید آمادۀ بررسی مجدد و تصحیح ارای خویش و تحمل عقاید کسانی باشد که حقایق احراز شده را مورد تردید قرار می دهند. از متن مقاله حق تکثیر: از کتاب فلسفه و جامعه و سیاست منشا مقاله : ن‍گ‍اه‌ ن‍و، ش‌ ۱۲، (اردی‍ب‍ه‍ش‍ت‌ ۱۳۸۲): ص‌ ۱۴ - ۲۳.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری