کارل پوپر فیلسوف خردگرایی انتقادی

کارل پوپر فیلسوف خردگرایی انتقادی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : بهرام محیی

Description

. کارل ریموند پوپر بدون شک پرآوازه ترین فیلسوف علم در ایران است که تعلق اندیشھ ھایش در فلسفه ی علم به بیش از نیم قرن پیش، در حالی که پس از او نظریه ھای مورد اقبالتری در این حوزه در سطح جھان طرح شدهاند، از اھمیت و بزرگی نام او در فضای فکری کشور ما نکاسته است. بی تردید علاقه ی پرآوازه ترین و تاثیرگذارترین روشنفکر دینی ایران پس از انقلاب، عبدالکریم سروش به اندیشه ھا و آرای پوپر نقشی اساسی در این اقبال عمومی به فیلسوف در ایران داشته است. سروش در مورد فیلسوف مورد تکریمش میگوید: ”… در فلسفه علم او ترکیبی بود از ھیوم و کانت. البته با دانش جامعه » تجربی بسی بیشتر. اما فلسفه اجتماعی او ھم بدون شک از اھمیت بسیار برخوردار است. کتاب او که بعد از جنگ جھانی دوم منتشر شد مورد تمجید فیلسوفانی ھمچون گیلبرت رایل و « باز برتراندراسل قرار گرفته است. راسل که با کسی تعارف ھم نداشت، درباره این کتاب نوشته است که ھر سطر این کتاب به ما چیزی می آموزد… مساله پوپر در این کتاب این بود که چگونه ایدئولوژی ھایی که وعده محقق کردن بھشت بر روی زمین را می دھند به تحقق جھنم بر روی زمین می انجامند… دیگر در غرب کمر راست نکرد.“ « جامعه ی باز و دشمنان آن » مارکسیسم بعد از حمله ی پوپر در بھرام محبی در دو مقاله به مناسبت صدمین سالگرد تولد فیلسوف به شرح نظریات او پرداخته است. منشا مقاله :نشریه شهروند امروز، شماره ۶۴
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری