کتاب مرتضی کیوان

کتاب مرتضی کیوان

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : شاهرخ مسکوب

توضیحات

سحرگاه روز بیست و هفتم مهر 1333 مرتضی کیوان را تیرباران کردند، یعنی نزدیک پنجاه سال پیش، و هنوز بسیاری از آشنایان او این مرگ را از یاد نبرده‌اند. و دوستانش، آنها که تا امروز مانده‌اند، نه خواسته‌اند و نه توانسته‌اند که یاد و نام او را در دل به گذشته بسپارند. چرا همیشه حضور خوشایند وجود، و داغ ناخوشایند مرگش را در خود احساس کرده‌اند؟ ... برای اینکه او طور دیگری بود؛ نه از اهمیت و اعتبار یا حرف های بزرگ و از این چیزها بلکه از فرط سادگی، سادگی در دوست داشتن ... مرتضی کیوان در سال 1300 در اصفهان متولد شد. در سال 1317 از دبیرستان مروی فارغ التحصیل شد. مدتی را در سال 1323 در وزارت راه در همدان سپری کرد. در سال 1324 به حزب پیکار پیوست. از سال 1325 در تهران به فعالیت مطبوعاتی در نشریات بانو، جهان نو و کبوتر صلح مشغول شد. از سال 1330 تا 1332 در حزب توده فعالیت مستمر داشت و مقالاتی در نشریات وابسته به این حزب نوشت. در 27 خرداد 1333 ازدواج نمود، در سوم شهریور همان سال به جرم عضویت در سازمان افسران حزب توده ایران، به همراه گروهی از نظامیان عضو این سازمان دستگیر و 4 ماه بعد اعدام شد. کیوان تنها فرد غیر نظامی این گروه بود. کتاب حاضر به کوشش شاهرخ مسکوب، در گرامی‌داشت یاد مرتضی کیوان؛ تهیه شده است. عناوین: مقدمه 1- در مقام دوستی/ شاهرخ مسکوب 2- مردی که شب به سلام آفتاب رفت: از زبان همسرش/ پوراندخت (پوری) سلطانی 3- یاد کیوان: نوشته‌ها/ محمدعلی اسلامی ندوشن، ایرج افشار، احمد جزایری، نجف دریابندری، سیاوش کسرایی، محمد جعفر محجوب، شاهرخ مسکوب 4- یاد کیوان: سروده‌ها/ امیرهوشنگ ابتهاج، محمدعلی اسلامی ندوشن، احمد شاملو، احسان طبری، سیاوش کسرایی، فضل‌الله گرگانی، شاهرخ مسکوب، محمود مشرف آزاد تهرانی، نادر نادرپور، نیمایوشیج 5- کیوان در آیینه آثارش: حسرت و آرزو، گفت و گوهایی در تنهایی، برای کتاب‌هایم، به یاد پوری 6- نامه‌هایی به پوری: هشت نامه کیوان به همسرش 7- نامه‌ها/ به: احمد جزایری، سید محمدعلی جمال زاده، فریدون رهنما، احمد شاملو، سیاوش کسرایی، علی کسمایی، مصطفی فرزانه؛ از: سید محمدعلی جمال زاده، مهدی حمیدی شیرازی، مصطفی فرزانه، نصرالله فلسفی و حسینقلی مستعان 8- چند بررسی و تحلیل ادبی کیوان: کتاب‌های: شطرنج باز/ تسووایک، ترجمه‌ی نیره سعیدی؛ حسن یا جاده زرین سمرقند/ جیمز الروی فلکر، ترجمه‌ی حسینعلی سلطان زاده پسیان؛ نمونه‌های شعر نو/ پرویز داریوش؛ سایه/ علی دشتی؛ صحرای محشر/ سید محمدعلی جمال زاده؛ آهنگ‌های فراموش شده/ احمد شاملو؛ خدایان تشنه‌اند/ آناتول فرانس، ترجمه‌ی کاظم عمادی؛ در برابر خدا/ استفن تسووایک، ترجمه مصطفی فرزانه؛ سیاه مشق/ هـ . ا. سایه؛ دید و بازدید/ جلال آل احمد 9- چند نوشته پراکنده کیوان 10- واپسین نامه کیوان صفحات پایانی به سالشمار زندگی، کتاب شناسی، نمایه اسامی و تصویر نمونه دست نوشته‌های کیوان اختصاص دارد. (نسخه ی حاضر بخش های 1، 2، 3 و 4 کتاب اصلی را دربردارد) تعداد صفحات: 165 حق تکثیر: ت‍ه‍ران‌: انتشارات ک‍ت‍اب‌ ن‍ادر‏‫، ۱۳۸۲
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری