ایران: خوابهای آشفته (تحلیلی سندشناسانه به کودتای 28 مرداد)

ایران: خوابهای آشفته (تحلیلی سندشناسانه به کودتای 28 مرداد)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : استفن دوریل

توضیحات

مصاحبه ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا با خبرنگاران ـ تهران 18/9/1332 1. شاپور جی (ریپورتر) 2. نعمت‌الله نصیری 3. ریچارد نیکسون 4. ابراهیم مدرسی 5. مهدیقلی علوی مقدم رساله حاضر ترجمه فارسی فصل بیست و هشتم از کتاب مهم و در عین حال جنجال برانگیزی است که ده سال پیش در انگلستان و آمریکا منتشر شد. این کتاب از سوی استفن دوریل محقق و ژورنال انگلیسی تألیف شده. عنوان آن MI6 : درون دنیای پنهان سرویس اطلاعات محرمانه علیا حضرت است. رسال حاضر فصلی از کتاب پیش گفته است. در این فصل اختصاصاً به بررسی نقش و دخالت سرویس اطلاعات محرمانه (SIS) انگستان، که عموماً به MI6 مشهور است. در وقایع و رخدادهای مربوط به کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت دکتر مصدق پرداخته. این رساله اطلاعات خوبی در زمینه مداخلات شبکه های جاسوسی آمریکا و انگلستان در امور داخلی ایران با هدف شکست نهضت ملی شدن نفت و غارت منابع کشور ما اراده مینماید و با تشریح نقش افرادی نظیر میس لمنتن، لاکهارت و ... در کودتا، تأکید بر اهمیت حوزه های نفتی ایران برای آمریکاییها، اذعان به وجود جریانی نها تر در کودتا، نکات جالبی برای عنوان مینماید. نویسنده نهضت ملی را از زمان نخست وزیری رزم آرا و رویارویی نهضت ملی با رزم آرا آغاز میکند و مسئله نفت را هسته اصلی بحث خود برای ورود به دولت مصدق میداند. این اثر ضمن داشتن منابع و اسناد ارزمشند رویکرد تحلیلی خوبی در زمینه ملی شدن نفت و مسئله کودتا دارد. یکی از مسائلی که موجب شده مترجم و ناشر این اثر نسبت به کتاب نگاهی مغرضانه داشته باشند نگاه دقیق نویسنده به نقش روحانیت در کودتا است. بهرروی کتاب حاضر از هر حیث در زمینه کودتا واجد اهمیت و ارزش است حق تکثیر: پیشتر در وب نشر یافته
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری