خاطرات و سفرنامه ی ژنرال آیرونساید در ایران

خاطرات و سفرنامه ی ژنرال آیرونساید در ایران

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سرادموند آیرونساید

Description

235 صفحه به ضمیمه ی اسناد و مکاتبات سیاسی وزارت خارجه ی انگلستان ادموند آیرونساید ژنرال انگلیسی و طراح اصلی کودتای ۱۲۹۹ در ایران بود. عملیات نهایی کودتا با دستور مستقیم لرد ردینگ، نایب‌السلطنه وقت هند، و وینستون چرچیل، وزیر جنگ وقت بریتانیا، به اردشیر ریپورتر و ژنرال آیرونساید آغاز شد و به فرجام رسید. این کودتا به دست رضاخان میرپنج و سیدضیاءالدین طباطبائی اجرا شد. دهم بهمن سال ۱۲۹۹ خورشیدی (۳۰ ژانویه ۱۹۲۱) ژنرال آیرونساید فرمانده نیروهای انگلیسی در ایران در جریان بحران کابینه، با ژنرال رضاخان پهلوی فرمانده تیپ قزاق ملاقات و او را تشویق به کودتا کرد. در این ملاقات، به ژنرال رضاخان تاکید شده بود که قرار است سید ضیاء طباطبائی یزدی که از کسوت روحانیت خارج شده بود پس از کودتا رئیس الوزراء شود و از آن پس تماس وی با ژنرال رضا بر قرار شد . روز ۲۹ بهمن که یگانهای تیپ قزوین به حومه تهران رسیدند و فرستادگان احمدشاه را که برای مذاکره رفته بودند بازداشت کردند، سید ضیاء به نیروی قزاق پیوست و گفته می شود که برابر سه ماه مواجبشان را به آنان پرداخت کرد. حق تکثیر: نشر آینه، 1361
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری