خوشنویسی اوستایی (نگاهی به پاره ای از دست نوشته های اوستا بر اساس سنت کت
- نوع فایل : کتاب
- زبان : فارسی
توضیحات
خط اوستایی یا دین دبیره از کامل ترین و زیباترین خطوط برای زبانهای ایرانی است و بنا به نظر پژوهشگران زبانههای باستانی، در نمایش اصوات و تلفظ صحیح هر حرف و کلمه بسیار مناسب و تواناست. از نظر ساختار و شکل ظاهری و گرافیکی نیز زیبایی های کم نظیری دارد و خواندن و نوشتن آن نیز آسان است. شکل چشم نواز و نواخت متوازن این خط آن را بهترین گزینه برای کتابت اوستا ساخته است. با توجه به پیشینه بیش از شانزده قرن خط اوستایی، زمان کافی وجود داشته تا این خط ضمن حرکت در مسیر تعالی و زیباتر شدن، به دست کاتبان و دبیران مختلفی کتابت و شیوه های مختلفی در آن ایجاد شود. در این مقاله به بررسی بعضی از آنها می پردازیم. تحقیقات و بررسیهای علمی ای که زبانشناسان یا ایرانشناسان در دست نویسهای پهلوی و اوستایی انجام داده اند بیشتر بر جنبه های زبا نشناختی، ساختار دستوری و صرف و نحو و گاهی جنبه های فرهنگی و تاریخی متمرکز بوده و به بررسی دست نویس ها از لحاظ قواعد و اصول و هنر خوشنویسی کمتر توجه شده است. مطالعه دست نویس ها از این دیدگاه افق جدیدی در پیش رو قرار می دهد و شاید کمک شایانی به حل مسایل این خط کند، از جمله در زمینه هایی که تا کنون اشتباه کاتب تصور می شده است. همچنین برای شناسایی و طبقه بندی تاریخی و زمانی دست نویس هایی که بن نوشت نداشته یا در طول زمان انجامه یا ترقیمه آنها ناپدید شده است، بررسی قرابت شیوه های خوشنویسی آنها راهی پرفایده است. این مقاله شامل مختصری از تاریخ کتابت اوستا در بخش نخست و سپس بررسی چند شیوه اصلی اوستانویسی و ذکر مشخصات آنهاست.