خیام و فردوسی

خیام و فردوسی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمدعلی اسلامی ندوشن

توضیحات

دکتر ندوشن که به حق،حقّ عظیمی بر گرده ی ادبیات این مملکت دارد و تحلیل های محققانه اش در ادب فارسی زبانزد خاص و عام است: در زبان ما،خیّام نامدارترین سرایندهء بی‏ اعتباری دنیا شناخته شده،ستایشگر شراب و هوادار اغتنام وقت.لیکن ابیاتی که بر زبان خیّام جاری گردیده(حتی‏ اگر با رباعیات منسوب به او را نیز بر آنها بیفزائیم)باز تعداد آنها بمراتب کمتر خواهد بود از ابیاتی که در همین زمینه در سراسر شاهنامه پراکنده است.در واقع‏ سرچشمهء اصلی فکر خیّامی را در شاهنامه باید جست،و بسیار طبیعی است که چنین‏ باشد؛زیرا کتاب فردوسی سرگذشت شاهان و پهلوانان و زیبارویانی است که از بزرگ‏ترین قدرت‏ها و نعمت‏ها برخوردار بوده‏اند،با اینهمه،نه قدرت و نعمت، نه جوانی و زیبائی،هیچ‏یک نتوانست آنها را از نهیب روزگار در امان نگاه دارد؛ آمدند و چند صباحی زیستند و رفتند،مانند زبون‏ترین مردمان. گذشته از این،شاهنامه خلاصه و چکیده‏ای از اندیشه‏ های ایران پیش از اسلام را در خود بازگردانیده است.همین اندیشه هاست که منشاء اصلی و ایرانی‏ فکر خیّامی‏ به شمار می‏رود. بطور کلّی باید گفت که اگر شاهنامه نبود،عالم‏ پیش از اسلام ایران برای ما دخمه ‏وار و سرد و تاریک می‏نمود.این کتاب پلی است‏ بین ایران پیش از اسلام و ایران بعد از اسلام.بنابراین اشاره‏ای به خمیرمایهء اندیشه‏ های خیّامی در این دوره،فهم مقصود را بر ما آسان‏تر خواهد کرد.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری