مقالات ادبی

مقالات ادبی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : جلال الدین همایی

Description

. استاد جلال الدین همایی یکی از ستارگان برجسته ی عرصه تحقیق و پژوهش ایران معاصر بود،که نوشته هایش با عمق و ژرفای بالا هنوز هم مورد استفاده ی اهل کتاب و تحقیق است. دیرزمانى است که جویندگان آثار استاد علامه روانشاد جلال الدین همایى خواستار نشر مقالات آن بزرگ هستند و پیوسته ما را به این کار تهیج و ترغیب مى‌نمایند. چه اکثر آن سخنان شیوا و دلاویز که به حقیقت یکى از ذخائر گرانقدر ادب و فرهنگ ایرانى محسوب مى‌شود، در مجلات و یا سرفصل کتبى آمده است که اینک آن آثار در حجاب خمول محتجب گشته و دست‌یافت به آن کار آسانى نیست. مؤسسۀ نشر هما که دیباچۀ اهداف فرهنگى خویش را نشر آثار استاد قرار داده است، در این راه نیز از پاى ننشست و دامن تلاش فرونگذاشت، تا آنکه قضا را روزى آقاى عبد اللّه نصرى که از محبان علم و فرهنگ ایرانى اسلامى است و نسبت به حضرت استادى صمیمانه ارادت مى‌ورزد، ابراز داشت که از سالها پیش مقالات استاد را گرد آورده و آمادۀ چاپ دارد. دیگر تأمل روا نبود. با شتاب دست به کار چاپ زدیم و اینک به لطف پروردگار و همّت یاران یکدل و گرم‌رو، این مجموعه که مشتمل بر بیست و پنج مقاله از مقالات استاد است و در زمینۀ ادب ایرانى نگاشته آمده و به‌راستى واسطة العقد فرهنگ دیرپاى این دیار است به دوستداران آثار استاد تقدیم مى‌داریم. فهرست مطالب  ١ -زندگى‌نامۀ استاد جلال الدین همایى  ٧   ٢ -رودکى و اختراع رباعى  ٣۶   ٣ -ابن سینا یکى از دانشمندان بزرگ ایران  ۴۴   ۴ -آثار ابن سینا  ۵۶   ۵ -رابطۀ ابن سینا با اصفهان  ۶۵   ۶ -افکار تازه و نوآورده‌هاى علمى ابو ریحان-اختراعات و اکتشافات  ١١٠   ٧ -ابو ریحان و فن نجوم  ١٣٨   ٨ -شاهنامۀ فردوسى شاهکار سخنورى و سخندانى  ١۵٢   ٩ -سرگذشت و احوال مولوى  ٣٠۴   ١٠ -مولوى چه مى‌گوید  ٣١٣   ١١ -افکار و عقاید مولوى  ٢٣۶   ١٢ -جبر و اختیار و قضا و قدر از دیدگاه مولوى  ٢۶٧   ١٣ -غزلیات دیوان شمس  ١٨۵   ١۴ -حد همین است سخندانى و زیبایى را  ٣۶٣   ١۵ -گلستان سعدى  ٣۴۵   ١۶ -شیخ عطار نیشابورى  ٣٧٣   ١٧ -مقام حافظ  ٣٨٣   ١٨ -بابا رکن الدین شیرازى  ۴٠۵   ١٩ -ملا اسماعیل اصفهانى حکیم  ۴٢٨   ٢٠ -میرزا محمد على اصفهانى  ۴٣٩   ٢١ -سروش اصفهانى  ۴۴٣   ٢٢ -خاندان فروغى  ۴۶٧   ٢٣ -طرب بن هماى شیرازى  ۴٧۴   ٢۴ -صغیر اصفهانى  ۴٨۶   ٢۵ -استاد بهمن‌یار  ۴٨٩  حق تکثیر: نویسنده پیش از 1359 درگذشته است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری