توضیحات
نویسنده: گی لکلرک، کریستف دسولیر "مباحث کتاب شرحی است از تاریخ و فلسفه تئاتر که از رهگذر و بررسی شاهکارهای تئاتر جهان، از یونان باستان تا دهه آخر قرن بیستم، صورت میگیرد .(این مجموعه از ترجمه و تالیف دو کتاب و بهرهگیری از منابع دیگر فراهم آمده است (.کتاب این موضوعات را شامل میشود : تراژدی یونانی، تئاتر قرون وسطی، رنسانس و تئاتر ایتالیا، عصر طلایی اسپانیا، عصر الیزابتی : شکسپیر، قرن بزرگ فرانسه، تئاتر بورژوایی و رمانتیک، تجربههای قرن 19، جریانهای قرن بیستم، در جست و جوی مدرنیته و تئاتر امروز .در نتیجهگیری کتاب آمده است : تئاتر جز هنر گم کردن و بازیافتن خاطره نیست .روابط ممتاز ولی ابهامآمیزش با زندگی نیز از همین جا ناشی میشود ...باری، به خودی خود معلوم است که یک "تاریخ تئاتر "در واقع نمایش زنده است .از زمانی که علم نشانه شناسی همه عوامل نوشتار صحنهای را به سخن وا میدارد، دیگر نمیتوان عمل تئاتری را از باقی ادبیات جدا کرد .تئاتر یک جادوی ادبی است ...اکثریت متنهای مدرن تئاتر امروز دیگر از تظاهرات زیبا شناختی خود بر روی صحنه جدایی ناپذیر هستند . پدیدهای که هر رپراتور را نیز معاف نمیدارد : تئاتر ژان ژیرودو، با محروم شدن از دخالتهای مرعوب کننده لویی ژووه، برای عده زیادی از تماشاگران لوس و بیمزه و سنگین جلوه میکند ...برعکس، آثار کلودل که مدتهای مدید غیر قابل اجرا تلقی میشد، صحنه پردازان امروزی را برمیانگیزد و پژواک وسیعی بین تماشاگران پیدا میکند، برای این که "گفتار "قراردادهای تئاتری "نمایشنامه خوش ساخت "را زیر پا میگذارد و بعد شاعرانه جهانی را به تئاتر برمیگرداند .بعد از لونیه پو ـ آرتو، کوپو و ویلار، تئاتر میخواهد چیز دیگری غیر از یک سرگرمی عیاشی باشد .حتی اگر حدود این توقع هم متحول شود، این اراده پا بر جا میماند ."..." حق تکثیر: تهران، قطره، 1381