مطالعه کیفی عوامل اجتماعی همسرکشی

مطالعه کیفی عوامل اجتماعی همسرکشی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ماریا عباسیان

توضیحات

همسرکشی مسئله‌ای فردی،‏ خانوادگی و اجتماعی است که تأثیر مخرب و نابودکنند‌ای بر امنیت و سلامت عمومی جامعه به جای می‌گذارد. قتل‌های خانوادگی،‏ به خصوص همسرکشی،‏ برخلاف قتل‌های دیگر،‏ خشونتی تصادفی و نامحتمل نیست،‏ بلکه ماجرای غم انگیزی از انواع خشونت خانوادگی،‏ فشارها و پیامدهای زیان‌بار فردی و اجتماعی را در خود پنهان دارد. از این رو هدف مقاله حاضر،‏ کشف علل و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر پدیده همسرکشی است که در سال‌های اخیر در جامعه ما افزایش داشته و زنان و مردان بسیاری را در جایگاه قاتل یا مقتول درگیر ساخته است. بدین منظور،‏ با روش کیفی از میان پرونده‌های جنایی همسرکشی مربوط به قتل‌هایی که در خلال سال‌های 1380 تا 1387 در استان تهران رخ داده است،‏ 34 پرونده،‏ 17 مورد مربوط به زن‌کشی مردان و 17 مورد مربوط به شوهرکشی زنان،‏ به طور تصادفی انتخاب شده‌اند و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بررسی و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد که وجود فشارهای روانی ـ اجتماعی بر زنان و مردان در خانواده،‏ در غیاب یا ضعف شبکه‌های حمایت اجتماعی و فردی،‏ همچنین معاشرت با دوستان بزهکار و انسداد راه‌های قانونی مواجهه با این فشارها،‏ همسران را به قتل شریک زندگی سوق داده است. یافته‌ها همچنین تفاوت‌هایی را در الگوی ارتکاب قتل زنان و مردان و عوامل دخیل در ارتکاب قتل توسط آنان نشان داده‌اند. علاوه بر این،‏ متغیرهای جمعیت شناختی و اجتماعی چون پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی زن و شوهر و خانواده منشأ،‏ سن زن و شوهر و تعداد و سن فرزندان نیز بر ارتکاب همسرکشی تأثیر داشته‌اند. حق تکثیر: خانم عباسیان این مقاله را در ژورنال های معتبر رایگان آنلاین منتشر کرده اند http://www.ensani.ir/fa/131099/profile.aspx http://journals.ut.ac.ir/page/article-fr...rticleId=554186
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری