مآثر الملوک: به ضمیمه خاتمه خلاصه الاخبار و قانون همایونی

مآثر الملوک: به ضمیمه خاتمه خلاصه الاخبار و قانون همایونی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : غیاث الدین بن همام الدین خواند میر

توضیحات

به تصحیح: هاشم محدث "مآثر الملوک " اثر خواند میر غیاث الدین بن همام الدین حسینى است که در سال  ٩٠١  ق به رشته تحریر درآمده و موضوع آن بناها، موسسات، اوقاف و سخنان حکمت آمیز پادشاهان و حکما مى‏باشد. زبان کتاب فارسى است و نثر روان آن که گاه از ظرافت و صنایع ادبى بى‏بهره نیست، نشان از پختگى و احاطه مؤلف آن بر نکات ادبى و تاریخى دارد. وى در کنف حمایت و از تربیت شدگان وزیر دانشمند امیر علیشیر نوایى بوده و براى جبران محبت‏ها و نوازش‏هاى او، این کتاب را به وى تقدیم کرده است. پیش گفتار مصحح آغازگر و دو ضمیمه «خاتمه خلاصه الاخبار فى احوال اخیار» و «قانون همایونى- همایون نامه» پایان بخش کتاب مى‏باشند. مطالب با ذکر آثار و سخنان ملوک عجم، پادشاهان ایران باستان و حکماى متقدم (پیش از ظهوراسلام)، آغاز شده و بعد از بیان کلمات و صفات سید اصفیا(ص)، ائمه معصومین(ع)، حکام بنى امیه و بنى عباس، به تشریح و ذکر سلسله‏هاى پادشاهى ایران و سلاطین آنها از سامانیان تا ابو الغازى سلطان حسین بهادرخان، پرداخته شده است. بعد از ذکر نام و مختصرى از احوال و اعمال بزرگان(که نام آنها به ترتیب تاریخى آمده است)، برخى از سخنان حکمت آمیز ایشان بیان مى‏شود و مى‏توان چنین ادعا کرد که این اثر علاوه بر حکمت آمیز و ادبى بودن آن، یک کتاب تاریخى نیز مى‏باشد. در خلال ذکر آثار و سخنان بزرگان، اشعارى که با آنها ارتباط و هماهنگى دارد، به شیوه‏هاى حکیمانه آورده شده است. حق تکثیر: تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا، 1372
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری