موانع رشد سرمایه‌داری در ایران، دوره‌ی قاجاریه

موانع رشد سرمایه‌داری در ایران، دوره‌ی قاجاریه

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : احمد اشرف

توضیحات

در این کتاب شهرهای بزرگ ایران در زمان قاجار به سه قسمت عمده تقسیم می شود : ۱-ارگ ۲-مسجد جامع(آدینه) ۳-بازارها این مناطق به ترتیب محل استقرار علما ،عمال دیوانی ،تجار و کسبه و پیشه وران بودند.از نظر مکانی مسجد جامع از یک طرف با بازارها و از طرف دیگر با ساختمانهای اصلی دولتی در ارتباط بود که این ارتباط مکانی ( بازارها و مسجد جامع) معنادار و مهم بود . در اروپا گیلد غربی در شهر خودمختار فعالیت می کردند و در آن نظام میان صنعت و بازرگانی و کشاورزی جدایی اساسی بود.فئودالها در دژها و پیشه وران و بازرگانان در شهرهابودند و اساسا” بین شهر و روستا جدائی افتاده بود ، ولی در شرق عاملان حکومت و زمینداران جملگی در شهر بودند و محله های شهر و اصناف شهری همراه با اجتماعات روستایی زیر سلطه حکومت بود پس آزادی و خودمختاری نبود و همین مانع ایجاد تضاد میان شالودهای تولید شهری و روستایی میشد ،تضادی که در غرب از عوامل موثر پیدایش نظام سرمایه داری بود . موانع تاریخی رشد سرمایه داری نوین صنعتی و مردم سالاری : الف- موانع داخلی : خصوصیات شیوه های تولید شهری – روستایی -ایلی و نظام سیاسی،اجتماعی حاصل از آن . ب-موانع خارجی: وضعیت نیمه استعماری و تحولات سیاسی و اقتصادی جامعه ی ایرانی در شرایط سلطه ی استعماری حق تکثیر: ت‍ه‍ران‌: زمینه‏‫، ۱۳۵۹.‬
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری