مفتاح المعاملات

مفتاح المعاملات

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد بن ایوب حاسب طبری

توضیحات

به تصحیح: محمدامین ریاحی کتاب مفتاح المعاملات «کلیدهای عملهای حساب» در حساب و هندسه عملی برای برخورداری عامه در شش فصل و هر فصل چندین «در» کوتاه توسط محمد بن ایوب حاسب طبری نوشته شده که یکی از هفت کتاب وی در این علم است. نثر این اثر، نمونه علمی محض در قرن چهارم و پنجم هجریست. فواید لغوی مفتاح المعاملات منحصر به اصطلاحات ریاضی آن نیست بلکه به تعبیرات و ترکیبات کهن فصیح آنست. این کتاب از روی تک نسخه کتابت شده به سال 632 هجری محفوظ در موزه ایاصوفیه احیا شده و برای تصحیح لغات و موارد مبهم از آثار دیگر مصنف و دیگر متون کهن ریاضی کمک گرفته شده است. در پایان کتاب نیز مصحح محترم، دکتر محمد امین ریاحی، فهرستی از اصطلاحات ریاضی کتاب با ذکر شماره صفحات آورده که علاوه بر تسهیل مراجعه خوانندگان،‌ مقدمه ای برای بهره یابی از این متن در تدوین فرهنگ اصطلاحات علمی در زبان فارسی باشد. این کتاب در سال 1349 شمسی به زیور طبع آراسته شد. حق تکثیر: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران: 1349
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری