مقدمه ای بر شامانیزم: دین ابتدایی ترکان باستان

مقدمه ای بر شامانیزم: دین ابتدایی ترکان باستان

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مارگارت استوتلی

توضیحات

طبق باور شامانیستی دونیا از سه بخش آسمان، روی زمین و زیر زمین تشکیل شده است. در باور ترکان آلتای «دنیای روشنایی» یا عالم بالا یا همان آسمان را تانری اولگن و روحهای پاک مربوط به وی اداره می‌کنند. روی زمین و یا «دنیای میانه» در سیطره انسانهاست. دنیای زیر زمین یا «دنیای پست» را نیز تانری ارلیک و روحهای شر مرتبط با وی اداره می‌کنند. شامانهایی که با روحهای پاک در ارتباط بوده و اعمال نیک انجام میدهند را آغ شامان(شامان سفید) و آنهایی که با روحهای شر گفتگو کرده و در خدمت ارلیک هستند را قارا شامان(شامان سیاه) می‌نامند. دین ترکان قدیمی نیز شامانیزم بود. این شامانیزم مراحل ابتدایی شامانیزم در بین یاقوتها و آلتاییها را پشت سر نهاده و رشد یافته است. باورها و اعتقادات آنهایی که با شکار و کشاورزی اولیه در محیطی کوچک زندگی می‌کردند با ملتهایی که از دیوار چین تا بیزانس را در سلطه داشته و امپراطوریها بنا نهاده‌اند یکی نمانده است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری