میرزا آقاخان کرمانی؛ پدر فلسفه‌ی تاریخ ایران

میرزا آقاخان کرمانی؛ پدر فلسفه‌ی تاریخ ایران

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : بهرام روشن ضمیر

توضیحات

از دیباچه اثر : "میرزا آقاخان کرمانی(۱۲۳۲ خورشیدی–۱۲۷۵ خورشیدی) ، از عجایب روزگار و از نوابغ همه تاریخ ایران زمین است. این را با توجه به ژرفا و پختگی نوشتارهای او می‌توان فهمید. حال اگر بدانیم که او در دوران ناصری می‌زیست و اجل مهلتش نداد که حتا انقلاب مشروطیت را به چشم ببیند، و اینکه تنها چهل و چهار سال عمر کرد، آنگاه جمله نخست، برایمان مبالغه‌آمیز جلوه نمی‌کند... او را می‌توان از پدران ناسیونالیسم نوین ایران دانست. اگرچه خود او در این مورد زیر تاثیر میرزا فتحعلی آخوندزاده قرار داشت. ولی چیرگی بیشتر او بر دانش روز و تلاش فزون‌ترش در حوزه فلسفه و علوم اجتماعی، باعث می‌شود تا او را بنیادگزار اندیشه ملی در ایران نوین بدانیم. نگاه به اندیشمندان مطرح همدوره‌ی او همچون سید جمال‌الدین اسدآبادی که امت‌گرایی اسلامی (ناسیونالیسم اسلامی) را مطرح می‌کرد، یا طالبوف و میرزا ملکم‌خان که شجاعت و پیشگامی او را نداشتند، به خوبی ممتازی و برتری میرزا آقاخان را نمایان می‌کند..." منبع: تارنمای چالدران حق تکثیر: آزاد
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری