ملازمه علم و دموکراسی

ملازمه علم و دموکراسی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : برتراند راسل

توضیحات

مرحوم مجتبوی مینوی در مقدمه اینچنین می نویسد: «لرد برتراند راسل Bertrand Russell که از اعظم علمای ریاضی و فلاسفه و متفکرین‏ عالم است گفتاری درباره ی دموکراسی و آزادی در بحث،و رجحان آن بر تعصب و تحکم کردن گروهی بر سایرین ایراد کرده است.که حق اینست ما بر مضمون آن واقف شویم. مردم انگلستان استواری اساس دمکراسی و آزادی سیاسی‏ را در مملکت خویش به پایه ‏ای رسانیده‏ اند که شاید در هیچ ‏یک از ممالک بزرگ بآن پایه نرسیده‏ باشد،و در میان ممالک کوچک هم بغیر از فنلاند و سوئد و نروژ و دانمارک و هلند و سویس‏ شاید نتوان کشوری یافت که در راه دموکراسی و آزادی سیاسی باندازه ی کشور انگلستان‏ پیشرفت کرده باشد.اگر گفتار برتراند راسل از برای آن مملکت مفید و لازم بود از برای‏ ما ایرانیان بمراتب واجبتر و نافعتر است. بنابراین مصلحت دانستم ترجمه یآن را به عرض‏ خوانندگان مجلهء یغما برسانم. تقسیم گفتار بفصول،و آوردن ابیات فارسی در سر هر فصل، و تفصیل دادن بعضی از مطالب که لرد راسل باعتماد علم و اطلاع شنوندگان انگلیسی آنها را با جمال و ایجاز بیان کرده بود،از تصرفات اینجانب است،و امید که پر بیجا تصور نشود.» در تنوری خفته با عقل شریف /‏ به که با جهل خسیس اندر خِیام (ناصرخسرو) مجتبی مینوی،سال 1333 خورشیدی حق تکثیر: www.noormags.com برگرفته از مجله یغما شماره 76 و 77
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری