مطالعه تطبیقی برخی آموزه های تعلیمی در اندرزنامه های پهلوی و برزونامه، بخش کهن

مطالعه تطبیقی برخی آموزه های تعلیمی در اندرزنامه های پهلوی و برزونامه، بخش کهن

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

نویسنده: رضا جلیلی و دکتر مهدی نوروز توجه به مضامین و آموزه های اخلاقی، مهم ترین بخش ادبیات پهلوی را شکل می دهد و به این اعتبار، رساله های فراوانی تحت عنوان اندرزنامه (پندنامه) در نخستین سده های اسلامی پدید آمده است. محتوای این آثار، کلمات قصار، لطیفه ها و قصه های اخلاقی است که بیش تر جنبۀ حکمی و تجربی دارند و از زبان شاهان و حکیمان بیان شده اند. ادبیات فارسی دری به نوعی دنبالۀ ادبیات پهلوی است؛ از این رو، بسیاری از آثاری که در حوزۀ ادبیات فارسی پدید آمده، تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم محتوای رساله هایی بوده است که به زبان پهلوی خلق شده اند. از جملۀ این آثار، برزونامۀ شمس الدین محمد کوسج است که اگرچه به عنوان اثری حماسی در ادبیات فارسی شناخته می شود، اما با نگاهی ژرف به ابیات آن، می توان به بسیاری از نصایح و پندهای تعلیمی که همانندی های بسیاری به اندرزنامه های پهلوی دارند، دست یافت. هدفی که در این جستار پی گیری می شود، بررسی و تحلیل تطبیقی این آموزه ها در اندرزنامه های پهلوی و بخش کهن برزونامه در دو بخش ستایش ها و نکوهش ها است. حق تکثیر: پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی - شمارة 4 (پی در پی 20 ) تابستان 1394 ، صص 41 - 38
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری