نامه به نسل های آینده

نامه به نسل های آینده

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : داریوش شایگان

توضیحات

این نوشتار،ترجمه ای است از نامه ی داریوش شایگان،اندیشمند برجسته ی ایرانی،خطاب به نسل های آینده، که کامران فانی آن را از زبان فرانسه به پارسی بازگردانده است.این نامه از آنرو خواندنی است که شایگان پس از سال ها سیر در وادی های مختلف معرفت در شرق و غرب می خواهد تجربیات بیکرانش را در اختیارمان بگذارد. گوشه هایی از این متن: «نمی‏دانم تجربیات پرماجرا و پیچاپیچ من از این قرن رو به افول می‏تواند سرمشقی‏ برای نسل‏ های آینده به‏ شمار آید یا نه؟به ‏هرحال من محصول بسیار پیچیدهء آنم. من که‏ زندگی‏ ام را در حاشیهء دگرگونی‏های بزرگ این قرن گذرانده ‏ام،خود را دستخوش تمامی‏ آثار مثبت و منفی آن می‏بینم، بی‏ آنکه فرصت بیابم در جریان‏های خلاق آن شرکت‏ جویم. سفر از پیرامون به مرکز مرا ناگزیر کرده بود که از هر امر خرده ‏ریز بسیار چیزها بیاموزم.چیزهایی که در دنیایی که در آن پا نهاده بودم از بدیهیات بود.وقتی به راهی که‏ پشت سر گذارده ‏ام می‏نگرم از این همه موانع و از این همه ساده ‏نگری خود دچار بهت و حیرت می‏شوم و حتی به هراس می ‏افتم... تا آنجا که به یاد دارم در عوالم گسسته ‏ای می‏زیستم که هیچ‏ چیزش سر جایش نبود... تکه پاره‏ های پراکنده و ناساز معرفتش را به هم وصله‏ پینه کرده بودند... در نتیجه همواره این احساس را داشتم که گویی در برزخ زندگی می‏کنم.درواقع‏ نسل من برخورد فرهنگ‏ها را با تمام وجودش حس کرده بود و من نیز بسیار زود از همان‏ اوان کودکی این برخورد فرهنگی را در خود جذب کردم....» حق تکثیر: مقاله - از روزنامه ه‍م‍ش‍ه‍ری‌ ، (۱۴ دی‌ ۱۳۷۸): ص‌ ۵. ، ، (۱۶ دی‌ ۱۳۷۸): ص‌ ۵.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری