حسین خان دره شوری و انگیزه آموزش عشایری

حسین خان دره شوری و انگیزه آموزش عشایری

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد بهمن بیگی

توضیحات

از همان روز به راه افتادم و آنقدر تلاش کردم تا در سال 1331 یعنی چهل سال پیش با کمک خداوند و عده ای از دوستان ایلی و غیر ایلی نخستین دبستان های چادری را برپا کردم و سپس به تاسیس سازمان کوچک تعلیمات عشایر در شیراز توفیق یافتم. گردانندگان این سازمان اهل همت و غیرت بودند و در مدتی بیش از ربع قرن حتی لحظه ای نیارمیدند و جمعیت کثیری از مردم قشقایی، ممسّنی، بویراحمد، خمسه، کوهمره و چندین طایفه دیگر را باسواد کردند. از فروتنی بیهوده می پرهیزم. ثمره کارشان فراوان بود، نزدیک به 9000 آموزگار فداکار که همه از ایل برخاسته بودند و بیش از 1000 پزشک، دندان پزشک، دامپزشک، قاضی، مهندس، جامعه شناس، دبیر و افسر که تقریبا همه از میان طبقات کم درآمد دست چین شده بودند. *** رویه دیوانه وار یکی از حاکم های نظامی به نام سروان یا سلطان عباس خان طوری بود که ایل قشقایی، بی رگ و بی خون هم اگر بود، نمی توانست خاموش بماند. گفته می شد که این عنصر مرموز پیوندی سیاسی با برخی از شاهزادگان جاه طلب سلسله قاجار داشته و به عمد در پی تدارک فتنه عشایری بوده است. این مرد که کارش سرانجام به تیمارستان و زندان کشید ، نه تنها عاشق بی قرار قالی های ظریف و اسب های اصیل ایل بود، بلکه کم کم به هوس افتاده بود که توله سگ شکاری خود را ،برای آنکه زبان فهم شوند، با شیر مادران قشقایی بزرگ کند. شورش آغاز گشت ... حق تکثیر: عمومی منبع : http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/297282
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری