پیشینه تاریخی جمهوری خواهی در ایران

پیشینه تاریخی جمهوری خواهی در ایران

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ناصر رحیم خانی

Description

. تاریخ اندیشه و پیکار سیاسی در ایران معاصر ـ ھر آن گونه که بوده و ھست ـ تاریخ گسست ھا ونافرجامی ھا ھم ھست: تقدیر مشترک نحلهھای گوناگون اندیشگی و پیکار سیاسی. آنچه از پیشینه ی جمھوریخواھی و جمھوری در تاریخ معاصر ایران، به کوتاھی در این نوشتار گزارش میشود، نشانهھای ھمین گسست در اندیشه و تجربه ی سیاسی عمومی ایرانیان را در خود دارد. در سیر آشنائی ایرانیان با اندیشه ھای سیاسی جدید مغرب زمین، آنچه آموخته شد واقتباس شد ـ مشروطگی، لیبرال دموکراسی، سوسیال دموکراسی، مارکسیسم در ھیئت استالینیسم ـ ونیز گونه ھای حکمرانی، در اساس برداشت ھای سیاسی بود و به جوھر فلسفی و بنیادھای معرفت شناسی اندیشه ھای نوین کمتر راه برد. این اندیشه ھا که از منشور مفاھیم تقلیل یافته و دگرگون شده به اندیشه وسیاست و نھادھای قدرت ما راه یافت درمواجھه و آمیختگی با مفاھیم سنتی فرھنگ و سیاست و حکمرانی، آمیزهای از کھنه و نو پدید آورد. حق تکثیر: متن این کتاب در تیرماه 1382 شمسی به عنوان رساله ای برای »سمینار مردم سالاری و جمھوری لائیک در ایران« تھیه شد و بخش ھایی از آن به صورت شفاھی در این ھمایش ارائه شد. پس از آن در اختیار سایت ھای اینترنتی »عصر نو« و »گویا« قرار گرفت. در ایران نیز نشریه »مردم سالای« بدون اطلاع نویسنده و با حذف کامل چندین عنون از رساله، بخش ھایی از آن را در تاریخ 1 مھرماه 1382 منتشر کرد. این اثر بصورت یک کتاب توسط نشر باران، سوئد نیز در سال 2004 منتشر شده است. نسخه دیجیتالی این اثر توسط آرش بیخدا از تارنمای www.sedaye-ma.org برای کتابخانه تارنمای زندیق www.Zandiq.com آماده شده است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری