رحمت و غضب الهی در مثنوی معنوی

رحمت و غضب الهی در مثنوی معنوی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حمیده حجازی

توضیحات

هفدهمین شماره از مجموعه‌ی "انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران" به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و همایش‌های برگزار شده در تبریز و کرج منتشر گردیده است. در این کتاب ویژگی‌های دو مفهوم "رحمت" و "غضب" الهی، از کلمات اساسی و کلیدی قرآن کریم، در "مثنوی معنوی" سروده‌ی مولانا ـ بیان شده است. بسیاری از صفات الهی حق و مفاهیم اخلاقی بندگان که به نحوی مرتبط با رحمت و غضب و یا لطف و قهر خداوند هستند در کتاب بررسی شده است؛ به ویژ مفاهیم دوگانه‌ای که مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند حاکی از مفاهیم لطف و قهر باشد، هم‌چون دنیا و آخرت، مرگ و زندگی، شب و روز، بهشت و دوزخ، فرشته و دیو، تندرستی و بیماری و سعادت و شقاوت. در طی کتاب نیز به مقام و روش علمی و عملی برخی از پیامبران الهی اشاره شده و نیز سیرت اولیاء الله، به ویژه حضرت علی (ع) بیان گردیده است. هم‌چنین بسیاری از آیات قرآن و احادیث پیغمبر و ائمه‌ی اطهار (ع) به مناسبت، نقل و مطالب کتاب به آن‌ها استناد شده است. جلوه‌های رحت الهی، مسیرهای راهیابی به رحمت و موانع آن، اشکال مختلف نزول قهر الهی، نظر و علاقه‌ی مولوی به رحمت یا غضب الهی از جمله مطالب کتاب به شمار می‌رود. کارهایی که شعله‌های قهر الهی را افزون یا خاموش می‌کند و هم‌چنین نظری گذرا بر تشبیهات و اشعارات مولوی با کلمات رحمت و غضب و مترادفات آن از دیگر مطالب به شمار می‌رود. حق تکثیر: حق تکثیر: تهران، موسسه ی مطالعات اسلامی دانشگاه تهران، دانشگاه مک گیل، مجموعه انتشارات انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران 1386 انتشار توسط دانشگاه مک گیل ( مونترال - کانادا )
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری