راهنمای ریشه فعلهای ایرانی در زبان اوستا و فارسی باستان

راهنمای ریشه فعلهای ایرانی در زبان اوستا و فارسی باستان

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد مقدم

توضیحات

این کتاب از استاد زنده‌یاد محمد مقدم – زبانشناس برجسته ایرانی و ویژه‌کار در زبان‌های ایران باستان وهموند فرهنگستان دوم- است. بنیاد این راهنما بر «واژه‌نامه ایرانی باستان» بارتولومه و «واژه‌نامه اوستا انگلیسی» کانگا گذاشته شده است. مقدم که دکتری خود را در سال ۱۳۱۷ در رشته زبانشناسی از دانشگاه پرینستون دریافت کرده بود، در ۱۳۴۳ گروه زبانشناسی همگانی و زبان‌های باستانی را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بنیاد گذاشت، و زین‌رو بسیاری وی را پدر زبانشناسی نوین ایران می‌دانند. مقدم با همکاری و هم‌اندیشی دکتر صادق کیا و دکتر جمال‌الدین رضایی نخستین مجله زبانشناسی ایران را با نام «ایران کوده» راه‌اندازی کرد. او نه‌تنها در ایران کوده به سامان بخشیدن و ساخت واژه‌های تازه روی آورد که برای نخستین‌بار از واژه «گویش» و رشته «گویش‌شناسی» در این مجله سخن گفت. برخی از نوشته‌های او – افزون بر راهنمای ریشه‌ی فعل‌های ایرانی- گفتاورد از «مجله زبانشناسی» (سال یازدهم، شماره نخست) چنین است: «چند نمونه از متن‌ نوشته‌های فارسی باستان با شرح لغات»، «گویش‌های وفس و آشتیان و تفرش»، «آینده زبان فارسی»، «جستار درباره‌ مهر و ناهید»، «چهارشنبه‌سوری»، و «یادنامه‌ جمشید». او سه دفتر چکامه نیز در دورانی جوانی خود سروده است. حق تکثیر: [ت‍ه‍ران‌]: علمی‏‫٬ ۱۳۴۲
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری