وجود و ماهیت خدا

وجود و ماهیت خدا

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : برتراند راسل

توضیحات

چکیده راسل همۀ براهین اثباتِ وجودِ خدا را مغالطه آمیز می‌داند؛ و برآن است که مردمان براثر عادات و عواطف به وجودِ خدا اعتقاد دارند، نه براثر برهانِ عقلی. از دورۀ کودکی، اعتقاد به خدا را به بیشتر مردمان تلقین کرده اند؛ و سپس در دورۀ بزرگسالی، ترس از مرگ و میل به امنیت مردمان را بر اعتقاد به خدا وامیدارد. یک عامل مؤثر این نظر است که اعتقاد به خدا مردمان را درستکار می‌کند و بی اعتقاد به خدا مردمان تبهکار می‌شوند؛ بنابراین، خطاست که وجودِ خدا را قبول نکنیم. اما راسل اولاً استدلال میکند که مؤمنان برپایۀ ایمانشان تبهکاری می‌کنند و خود را مجاز می‌دانند که دیگران را بفرمانِ خدا بقتل برسانند! ثانیاً تأکید می‌کند که در مسئلۀ وجودِ خدا باید دو امر را تفکیک کرد: یکی اینکه آیا اعتقاد به وجودِ خدا صادق است یا کاذب؟ و دیگر آنکه اعتقاد به وجودِ خدا چه نتایج اخلاقی و اجتماعی دارد؟ خَلطِ این امور منطقاً مغالطه‌آمیز است. راسل دلایل صدق و کذبِ اعتقاد به وجودِ خدا را بررسی می‌کند؛ و ادعا می‌کند دلیلی قانع‌کننده بر وجودِ خدا وجود ندارد؛ بنابراین، بعید است که خدایی وجود داشته باشد. حق تکثیر: با اجازه مترجم اثر
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری