روضات الجنات فی اوصاف مدینة هرات

روضات الجنات فی اوصاف مدینة هرات

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : معین الدین محمد زمچی الاسفزاری

توضیحات

به تصحیح: محمد اسحاق به وصف تاریخ و جغرافیای خراسان و شهرهای مهم آن درقرن نهم هجری میپردازد این‌ اثر مشتمل‌ بر 26 روضه‌ (در یکى‌ از نسخه‌ها 27 روضه‌) است‌ که‌ هر یک‌ به‌ چندین‌ چمن‌ تقسیم‌ مى‌شوند. روضة نخست‌ با مدح‌ سلطان‌ حسین‌ بایقرا که‌ گفته‌اند در زمان‌ حکومت‌ او هرات‌ بسیار رونق‌ یافته‌ بود، آغاز مى‌شود و با تمجید وزیرش‌، خواجه‌ قوام‌الدین‌ نظام‌الملک‌ که‌ مؤلف‌ کتاب‌ خود را به‌ خواست‌ او نگاشته‌ است‌، پایان‌ مى‌یابد به‌ رغم‌ عنوان‌ کتاب‌ که‌ مى‌نماید از آغاز تا انجام‌ در وصف‌ شهر هرات‌ باشد، بخش‌ چشمگیری‌ از آن‌ در ذکر محاسن‌ و فضایل‌ خراسان‌ است‌، ولى‌ به‌ هرات‌ توجه‌ ویژه‌ای‌ نشان‌ داده‌ شده‌ است‌. برخى‌ از موضوعات‌ کتاب‌ را مى‌توان‌ چنین‌ برشمرد: وضعیت‌ جغرافیایى‌ شهرهای‌ مشهور و نواحى‌ مختلف‌ خراسان‌؛ شرح‌ حال‌ رجال‌ و مشایخ‌ صوفیه‌؛ وصف‌ بناهای‌ آن‌ دیار مانند مدرسه‌، کتابخانه‌ و مسجد، برخى‌ عجایب‌ با شرح‌ وقایع‌ تاریخى‌ و سیاسى‌ خراسان‌ و هرات‌ از ورود اسلام‌ تا سال‌ بیست‌ و پنجم‌ سلطنت‌ ابوالغازی‌ سلطان‌ حسین‌ بایقرا که‌ با سال‌ پایان‌ تألیف‌ این‌ اثر برابر است‌؛ شرح‌ حکایات‌ تاریخى‌ و ذکر تاریخ‌ گورکانیان‌ و آل‌ کرت‌، و شرح‌ وقایع‌ سلطنت‌ امیر تیمور گورکانى‌ و اخلاف‌ او تا 889ق‌، عظمت‌ و آبادانى‌ شهر هرات‌ در عهد سلطان‌ حسین‌بایقرا و اجتماع‌ امرا، فضلا، سخندانان‌، شعرا، نویسندگان‌ و هنرمندان‌ دربار او. حق تکثیر: مولف پیش از 59 درگذشته است
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری