پایان کتاب، آغاز نوشتار

پایان کتاب، آغاز نوشتار

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : ژاک دریدا

Description

. چنان که از عنوانِ مطلب برمی آید مسأله ی زبان هرگز مسأله یی ساده در میانِ سایرِ مسائل نبوده است. هیچ گاه نیز اما، چون امروز ، چنان که هست ، بر افقِ عالم گیرِ گوناگون ترین پژوهش ها و ناهمگون ترین گفتمان ها – گوناگون و ناهمگون در نیت، اسلوب، و ایده ئولوژی شان - مستولی نبوده است. از سکه افتادنِ خود واژه ی «زبان» و اینکه خود «زبان» تا چه حد در عینِ نفوذی که بر ما دارد، لودهنده ی بیپایه گی ی دایره های واژه گانی است، وسوسه ی اغوایی بی ارزش، تسلیم شدنِ منفعلانه به رسم و رسومِ روزگار و آگاهی ی آوانگارد – جهالت – شواهد این اثرند. آماس «زبان» به مثابه ی نشانه این جا آماسِ خود نشانه است، مطلقِ آماس، خود آماس . با اینحال، به واسطه ی یکی از سویه ها یا سایه های اش، این آماس، خود، نشانه یی به شمار است: بحرانِ حاظر، خود، نشان از یک بیماری دارد و به رغمِ خویش، گویی مؤید آن است که دورانی تاریخی-متافیزیکی تمامیت افقِ مسأله سازی یش را نهایتاً باید در هیئت زبان تعین بخشد. این دوران باید چنین کند، نه تنها به این دلیل که آن میلی که بنا بود به زور از بازی زبان بیرون کشیده شود خود را در همان بازی، بازپس گرفته شده می یابد بل، به این دلیل که زبان، خود در عینِ زنده بودن مورد تهدید قرار گرفته، عاجز، سرگشته در ارعابِ بی حدی، به کرانمندی ی خاصِ خویش بازآورده می شود، آن هم درست زمانی که انگار حدود اش در حالِ ناپدیدشدن است؛ و انگار در حالِ توسیعِ مدلولی بی کرانه است، آن هم درست زمانی که دارد از خویشتن باوری و این که محتوی و تحت ضمانت مدلولی بی کرانه باشد، دست می کشد. برگرفته از شیزوکالت
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری