سفرنامه بخارا، عصر محمدشاه قاجار

سفرنامه بخارا، عصر محمدشاه قاجار

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

مؤلف ناشناخته (قرن  ١٣  ق) به اهتمام: حسین زمانی کتاب «سفرنامه بخارا : عصر محمد شاه قاجار» با مولف مجهول، به زبان فارسى در مورد طوایف تکه در مرو، سرخس، آخال و تجن مى‏باشد. نویسنده گویا ایلچى دربار فتحعلى‏شاه بوده و به همراه خواجه خلیل فرستاده امیر بخارا از تهران رهسپار بخارا گردیده و گزارش منزل به منزل را در این سفرنامه شرح داده است. وى از سیف‏ الله میرزا (چهل و دومین پسر فتحعلى‏شاه) و آصف‏الدوله حاکم خراسان و محمد زمان خان قاجار [عزالدّین‏لو] حاکم بسطام و حاجى سید اسماعیل مجتهد سبزوارى و محمدتقى خان قاجار یاد کرده است. اهمیت این سفرنامه بدان خاطر است که نخستین گزارش موجود یک مأمور ایرانى دوره قاجاریه از ماوراءالنهر به ویژه بخارا است. کتاب؛ شامل مقدمه محقق، سرآغاز، تفصیل حرکت فدوى از بخارا و مراجعت به دار الخلافه و تفصیلات مالیات دیوانى و قشون‏کشى بخارا و بخش فهرست‏ها مى‏باشد. حق تکثیر: تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۷۳
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری