سفرنامه حاج علیخان اعتماد السلطنه

سفرنامه حاج علیخان اعتماد السلطنه

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : علی بن حسین حاجب الدوله

توضیحات

محقق: علی قاضی عسکر برگرفته از متن کتاب: «حاج على خان اعتماد السلطنه» گفت: صلاح مملکت خویش خسروان دانند. . . «میرزا على خان» سرانجام به میرغضب گفت: «معطل نشو و کارش را تمام کن!» «میرغضب» با چکمه، لگدى به میان دو کتف «امیر» نواخت و «امیر» درغلطیده، به زمین افتاد. پس از آن «میر غضب» رگ‌هاى «امیر» را زد و در حالى که خون زیادى از وى رفته بود، دستمال ابریشمى را لوله کرد و به حلق «امیر کبیر» فرو برد و گلویش را فشرد تا جان داد. «حاجى على خان» در این هنگام بى درنگ از حمام بیرون آمد و با همراهان خود سوار اسب‌هاى تندرو شده، به جانب «تهران» رهسپار گردید.   «محمد حسن خان اعتماد السلطنه» فرزند «میرزا على خان» ، با بى‌شرمى فراوان بر صحت این جنایت توسط پدرش گواهى داده مى‌نویسد: خلاصه قرعه این خدمت را که فایده عمومى داشت! به نام والد مولف، «حاج على خان اعتماد السلطنه» زدند، او محض امتثال امر دولتى چند نفر از عوانان و دژخیمان را همراه برداشته به چاپارى روانۀ کاشان شد، قبل از وصول به کاشان یک نفر از همراهان «اعتماد السلطنه» به جلو رفته به «امیر» مژده داد. اینک مهیا باشید که خلعت نجات از طرف دولت براى شما مى‌رسد و حامل خلعت فلان روز وارد مى‌شود و باز به صدارت خواهید رسید، چون قبل از وقت معین تدبیرات دیگرى به کار رفته بود، لهذا «امیر» بنا به آن قرائن و بنا به مستدعیات خود، این سخن را باور کرد. . . حق تکثیر: تهران، نشر مشعر، ۱۳۷۹
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری