شاعر لب دوخته: زندگی و مبارزات فرخی یزدی

شاعر لب دوخته: زندگی و مبارزات فرخی یزدی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

نویسنده: غلامرضا محمدی، حسین مسرت این کتاب، حاصل تلاش چند ساله غلامرضا محمدی و حسین مسرت در باب آثار و زندگی مبارزاتی شاعر لب دوخته راه آزادی، فرخی یزدی (1318 – 1267 ش) است. او اولین مبارزه خود با ظلم و استبداد را در پانزده سالگی، در جشن نوروزی مدرسه مرسلین بروز داد و انتقاد او از مدیر منجر به اخراج وی و بعدها سرودن شعری بر علیه حاکم یزد نیز سبب زندانی شدن و لب دوختگی وی شد. فرخی بعد از آن به تهران آمد و از مشروطه خواهان شد. سپس روزنامه طوفان را برای بیان انتقاد به سیاست دربار، تأسیس کرد که مقالات تند او در عزل بزرگان و نخست وزیران وقت مؤثر بود. اما دولت استبدادی پهلوی او را برنتافت و سرانجام در زندان، با تزریق آمپول هوا، به زندگی او خاتمه دادند. آوردن مفاهیم و مبارزات سیاسی در قالب غزل از ابتکارات این شاعر آزادی خواه بود که شعر او را در میان معاصرین، شاخص و در غزل سیاسی سرآمد کرد. در این تحقیق، روزشمار زندگی، آثار و نشریات و روزنامه های وی تهیه شده و دیدگاههایی که در کتابهای مختلف توسط صاحبان اندیشه و قلم درباره این شاعر نامی بیان شده، جمع آوری شده است. همچنین فهرست اعلام، کتابها، نشریات و مجلات، احزاب، گروهها و ملیت ها نیز در پایان، تهیه شده است. حق تکثیر: انتشارات یزد، 1378
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری