شاهنامه بایسنقری وحافظ ابرو

شاهنامه بایسنقری وحافظ ابرو

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : خانبابا بیاتی

توضیحات

شاهنامه بایسنقری که اکنون در موزه کاخ گلستان تهران نگهداری می شود یکی از مفاخر هنر نگارگری ایران است که « به تاریخ پنجم جمادی الاول 833 ه.ق ( مطابق با 31 ژانویه 1430م ) صورت اتمام یافته است. اندازه کتاب 384 در 265 و قطر آن 75 م.م است. تصاویر کتاب در قالب مکتب هرات و دارای 22 مجلس و در مجموع 690 صفحه و هر صفحه سه خط می باشد.»‏ از ویژگی ها و خصایص منحصر به فرد این شاهنامه قطع بزرگتر از شاهنامه های معمول آن دوران و نوع قرار گیری کتیبه های خوشنویسی آن است. در نگارگری های دوره جلایری که نزدیک ترین نگاره ها از نظر تاریخی و ویژگی های سبکی به این شاهنامه است ما شاهد کتیبه های مختصر یک، دو یا سه بیتی هستیم در صورتی که در شاهنامه بایسنغری « متن اشعار در جلو ترکیب بندی شناور بود و بسان پرده ای عمل کرده که افق دور دست را پوشانده است» و این به دلیل تعدد ابیات بیشتری در متن تصویر بوده که در بالای تصویر نقش بسته است و فضای قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد. گاه کتیبه ها هم در قسمت فوقانی و هم تحتانی نگاره نقش بسته اند در این شاهنامه، به ندرت شاهد کتیبه هایی فقط در قسمت پایین صفحه هستیم. کتیبه ها را می توان ترفندی هوشمندانه از سوی نگارگران برای کنترل آغاز و انجام تصاویر دانست.‏
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری