مطالعاتی درباره ی شهر و شهر نشینی

مطالعاتی درباره ی شهر و شهر نشینی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

توضیحات

نوشته پرویز اجلالی و فرشته خوش قلب مجموعه مقالاتی که تحت عنوان مطالعاتی درباره ی شهر و شهر نشینی گرد آورده ام، در برگیرنده ی شش مقاله از پرویز اجلالی و فرشته خوش قلب، درباره ی تاریخ شهر نشینی و تحولات تاریخی آن است. من این مقالات را از سایت مطالعات شهر نشینی برداشته و در قالب یک مجموعه در اختیار شما خواننده گان عزیز قرار دادم امیدوارم از خواندن آن لذت ببرید. « شهرنشینی تنها در سایه مازاد تولید می توانست پدید آید و این مازاد تولید نیز در مناطقی که زمین حاصلیز و مساعد برای کشاورزی داشت، ایجادشد. تا آنجا که اطلاعات باستان شناسان به ما می‌گوید. نخستین شهرها ابتدا در بین النهرین (عراق امروزی) و غرب ایران ظاهر شدند. در بین النهرین بین چهار تا سه هزار سال پیش از میلاد، جوامع روستایی در مناطق حوزه آبریز دجله و فرات رشد کردند و دچار تحول ساختاری شدند. چیزی نگذشت که شهرنشینی گسترش یافت. در طی هزاره سوم پیش از میلاد شهرهای سومری چندین هزار نفر جمعیت و تجارت وسیع داشتند. کمی دیرتر در هزاره سوم شهرهای نخستین مصری مثل تب و ممفیس نیز پدیدار شدند. در چین تا یک هزار پیش از میلاد شهرنشینی رایج نبود، اما در دره‌های سند شهرهای موهنجودار و و هاراپا دو هزار سال پیش از میلاد مسیح( همزمان با بابل در بین النهرین) به وجود آمدند.»
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری