شاپور ریپورتر

شاپور ریپورتر

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : جلال فرهمند

Description

. نوشتن در مورد کسی که درباره اش زیاد نوشته اند و از سوی دیگر به رغم بسیارنویسی ٬ زندگی وی در هاله ای از ابهام قرار دارد ٬ دشوار است. چه ٬ بسیارنویسی ممکن است به افسانه پردازی بینجامد و در افسانه پردازی تشخیص مرز بین حقیقت و مجازمشکل است.متأسفانه تحقیق درزندگی شاپورریپورتر نیزدچارهمین مشکل است. نام وی پس از پیروزی انقلاب بر سر زبانها افتاد. هر چند قبل از آن در میانه دهه پنجاه شمسی با دستگیری و تحت تعقیب قرار گرفتن تعدادی از مقامات انگلیسی به جرم رشوه خواری که رابط خرید و فروش تجهیزات نظامی آن کشور به ایران بودند ٬ نام وی به عنوان یکی از متهمان پرونده در روزنامه های بریتانیایی به چاپ رسید ٬ ولی هیچ گاه این موضوع به روزنامه های ایران راه نیافت. فقط دوستان و اطرافیان درباری و حکومتی یران از ماوقع جریان خبری داشتند. ولی پس ازانقلاب با ترجمه کتابهای مختلف مربوط به کودتای ٢٨ مرداد یا کتابهایی که در مورد خرید و فروش اسلحه در جهان به تحقیق می پرداختند نام وی نیز در کنار سایر مأموران اطلاعاتی انگلیس و یا دلالان عمده اسلحه جهان قرار گرفت . با چاپ کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی یا همان خاطرات حسین فردوست در سال ٦٩نقش وی در حوادث پس از جنگ جهانی دوم پررنگ تر شد و حتی با آشکار شدن نقش پدر وی اردشیرجی در بر سر کار آوردن رضاشاه به سالها قبل از آن کشیده شد حق تکثیر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران باتوجه به نوشته خود سایت با ذکر منبع استفاده از این مطالب بلامانع می باشد
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری