شرح دیباچه انیس الارواح

شرح دیباچه انیس الارواح

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : احمد گلچین معانی

توضیحات

در کتابخانهء مجلس شورای ملی سفینه‌یی از نظم و نثر بشمارهء(295) موجودست که در سال 1072 هجری نوشته شده،و جامع یا کاتب آن محمد رضا نامی است. درین سفینه دیباچهء رساله‌ایست موسوم به انیس الارواح در فن موسیقی شامل‌ مطلع و سه مقصد و خاتمة الصلاح،تألیف میرزا ابراهیم بن کاشف الدین محمد یزدی‌ که بنام شاه عباس اول نوشته است. از احوال مؤلف اطلاعی در دست نیست،و ظاهرا وی فرزند کاشف الدین‌ محمد طبیب است که در جامع مفیدی مصحح آقای ایرج افشار(ج 3،بخش 1 ص 503)ذکرش آمده،و مؤلف گوید:«حکیم‌باشی ایران و از جملهء مقربان و محرمان سرادق اختصاص سلاطین و الامکان صفوی بنیان بود». از رسالهء انیس الارواح نیز چندانکه در فهرستها جستجو کردم نشانی‌ نیافتم، ولی دیباچهء آن که در دستست،از آغاز تا انجام براعت استهلال است، و مؤلف در ضمن ادای مطلب،یکصد و سی و چهار فقره از اصطلاحات موسیقی را در کمال هنرمندی بکار گرفته و یا استخدام کرده است.و این خود نشانهء احاطهء کامل وی بر دقایق فن موسیقی است. نگارنده برای احیای این اثر نفیس و کم نظیر،فرهنگی از اصطلاحات موسیقی‌ آن تنظیم کرده،با شرح و معنی و شواهد منظوم و ترتیب حروف تهجی بدنبال‌ دیباچه آورده‌ام،تا پژوهندگان در ضمن آنکه نمونه‌یی از نثر فنی دورهء صفوی را مطالعه میکنند،معنی هر کلمه را با رجوع بفرهنگ مزبور دریابند. احمد گلچین معانی حق تکثیر: مجله جستارهای ادبی زمستان 1347 - شماره 16
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری