سوگ سیاوش: در مرگ و رستاخیز

سوگ سیاوش: در مرگ و رستاخیز

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : شاهرخ مسکوب

توضیحات

کتاب مشتمل بر سه فصل می باشد: غروب، شب و طلوع. حکایت مرگ سیاوش و برآمدن پسرش کیخسرو و برقراری نیکی در ایران. با توضیحاتی از داستان شاهنامه و نیز روایتهای دینی - تاریخی مرتبط در ایران باستان. خوانشی امروزیست از مرگ سیاوش. نکات خردمندانه ای از شاهنامه رو گوشزد میکند و در عین حال متوجه است که دارد با عینک امروز به شاهنامه نگاه میکند. قطعه ای از کتاب: "از همان نخستین نیمه دوره ساسانی مردم به آیینهای مانوی، بودائی و مسیحی روی آوردند. عقاید زروانی و مزدکی و فلسفه نوافلاطونی گسترش یافت و راسخ شد. ادیان و عقاید تازه همه مگر مزدکی، درون گرای و نااجتماعی بودند و رهایی را در کناره‌کردن از جماعت و زندگی دنیایی و پرداختن به روح و تزکیه نفس می‌دانستند. اجتماع سخت‌اندیشی که راههای آزادی ذهنی و عملی را بسته بود، تاختگاه اندیشه‌های تازه‌ای شد که وجدان ضد اجتماعی شهروندان را آرامش می‌بخشید و رفتار آنان را در برابر نظام اجتماعی آزاد می‌گذاشت. اگر برای زرتشتی مومن روی گرداندن از نظام سیاسی و اجتماعی کشور ناهموار می‌نمود برای مردی به آیینی دیگر این نظام نه تنها جنبه الهی و ماوراء بشری نداشت بلکه پدیده‌ای نامقدس و شاید پلید بود که زوال آن طلیعه نجات بود. حق تکثیر: ت‍ه‍ران‌ : خ‍وارزم‍ی‌‏‫‏، ۱۳۵۰
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری