وحی و بازتاب ها

وحی و بازتاب ها

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی

Description

. همه چیز از آن روزی شروع شد که سروش با رادیوی هلند مصاحبه کرد! «محمد آفریننده‌ی قرآن است.» به تدریج واکنش ها بالا گرفت،عده ای او را مرتد خواندند و خواستند او را نیز به سرنوشت سلمان رشدی محکوم کنند، به همین خاطر مصاحبه ی دوم سروش درگرفت،با روزنامه کارگزاران: «اولیا خدا چنان به خدا نزدیک و در او فانی اند که کلامشان عین کلام خدا است،پیامبر عزیز اسلام بشر بود، اما در عین حال این بشر چنان رنگ و وصف الهی گرفته بود، و واسطه ها (حتی جبرئیل) چنان از میان او و خدا برخاسته بودند که هر چه می گفت هم کلام انسانی او بود هم کلام وحیانی خدا. و این دو از هم جدا نبود.» باز هم مخالفتهای فراوانی برخاست،یکی از مراجع و متکلمین معاصر به نام آیت الله جعفر سبحانی،به نقد سروش پرداخت،سروش نیز که او را به سان استاد خود می دانست،نامه ای را در جواب به او نوشت، نامه ی اول با عنوان «بشیر ما بشر بود !» و نامه ی دوم به نام «طوطی زنبور» سعی داشت نظریه ی خود را بسط و اثبات کند. بسیاری دیگر نیز صدایشان در آمده بود: بهاء الدین خرمشاهی،ناصر مکارم شیرازی،عبدالعلی بازرگان،عطاء الله مهاجرانی،و مرحوم حسینعلی منتظری. هر کدام از دیدگاه خود به نقد کلام سروش پرداختند. فشار بر روی سروش به حدّی شد که دیگر تاب در ایران ماندن را نیاورد،و ترنم کنان به این بیت از ایران مهاجرت کرد: ما آزموده ایم در این شهر،بخت خویش بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش . . . با همه ی این حال این مصاحبه،و مناظرات و بازتاب آن به نظرم هنوز نیز قابل بررسی و تفکر و تامل است. مجموعه حاضر به همین خاطر تهیه شده است،مباحث این کتاب شامل: مصاحبه اول با رادیوی هلند(قرآن،کلام محمد) مصاحبه دوم با روزنامه کارگزاران(کلام محمد،اعجاز محمد) واکنش سبحانی (قرآن کلام خداوند یا کلام محمد؟) پاسخ سروش به سبحانی (بشیر ما بشَر بود) پاسخ سبحانی به سروش پاسخ دوم سروش به سبحانی (طوطی و زنبور) سبحانی(سروش آداب گفتگوی علمی را رعایت نمی کند) بهاء الدین خرمشاهی(پاسخ هایی به قرآن ستیزان) یحیی یثربی(دعایی بی سابقه) عطاءالله مهاجرانی (قرآن کلام خداوند) پاسخ حسینعلی منتظری (قرآن و وحی) پاسخ ناصر مکارم پاسخ مصطفی حسینی طباطبایی (وحی یا مکاشفه عرفانی) پاسخ عبدالعلی بازرگان (هَوٰى یا هُدٰى در کلام وحى) علیرضا قائمی نیا (سروش دیگر یک اصلاحگر دینی نیست) در آخر نیز ویژه نامه هفته نامه وزین «شهروند امروز» را درباره سروش قرار دهیم،که بسیار می تواند برای شناخت آرا و افکار این اندیشمند معاصر،موثر باشد. با مقالاتی از محمد قوچانی،رضا خجسته رحیمی،سرگه بارسقیان و .... حق تکثیر: توسط آپلود کننده تهیه شده
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری