پایگاه طبقاتی برخی از روشنفکران دوره پهلوی وبرخورد آنها با اندیشه های مردم سالارانه

پایگاه طبقاتی برخی از روشنفکران دوره پهلوی وبرخورد آنها با اندیشه های مردم سالارانه

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حسین ستوده

توضیحات

پیدایش طبقه ی متوسط در اروپا ،تحولات فکری، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی شگرفی را با خود به همراه داشت.یکی از بزرگ ترین دستاوردهای فکری و عملی دوران معاصر ،دموکراسی هم به مفهوم سیاسی آن و هم به عنوان یک شیوه ی زندگی بوده است که تجلی آن را در شعارهای سه گانه ی انقلاب فرانسه به چشم دیده ایم.هر چند که بسیاری از مروجان اندیشه ی دموکراسی به ویژه در فرانسه وانگلستان و به ویژه تر در عصر روشنگری از طبقه ی اشراف بوده اند اما نمی توان به انکار این مسئله پرداخت که دموکراسی،اندیشه ی بنیادین و پیش برنده ی طبقه ی متوسط است.این گونه است که با توجه به دلایل مطروحه می توان این نکات را اثبات نمود: 1- نقش طبقه ی متوسط در پیش برد دموکراسی نقشی بنیادین وکلیدی است. 2- نقش دموکراسی در توسعه ی سیاسی دارای اهمیت اصلی است. 3- این که چرا روشن فکران ایرانی در نوشته های خود دموکراسی را نادیده انگاشته یا بانظرمنفی به آن نگریسته اندو چرا نقش مردم به وسیله ی آنان نفی شده است به ساختار طبقاتی جامعه ی ایران(وجود طبقات پیشامدرن وعدم استقلال طبقه ی متوسط) برمی -گردد . طبقه ی متوسط در ایران هیچ گاه یک طبقه ی مستقل نبوده و ساختاری مستقل از دولت رانتیر واقتصاد نفتی درایران نداشته است. 4-اندیشه ی مسقل از استقلال اقتصادی برمی خیزد 5- به دلیل ضعف طبقه ی متوسط،دموکراسی هیچ گاه در ایران رشد نکرده است. 6-براساس همین دلیل،دموکراسی در ایران هیچ گاه روشن فکر منتقد وشارح ویژه ی خودرانداشته است. 7-موقعیت طبقاتی طبقات ماقبل مدرن همانند ملایان،اشراف،فئودال ها و نظامیان سنتی وتاثیراین طبقات در سیاست وفرهنگ جامعه ی ایران دموکراسی را نادیده انگاشته شده است.چرا که این طبقات پیشا- مدرن نگرشی ارباب- رعیت وار و نیز تحقیرآمیز به مقوله ی دموکراسی و مردم باوری داشته اند حق تکثیر: اجازه شخصی از مولف
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری