تکامل و رفتار انسان

تکامل و رفتار انسان

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : جان کارترایت

Description

. ترجمه ای از کتاب :Evolution and Human Behaviour این کتاب به دنبال به کار گیری ایده های داروینی در اندیشه ، احساس و رفتار انسان هاست. لازم به یادآوری است ، از آنجا که گفتمان غالب امروز دنیای رفتارشناسی و روان شناسی ، درآمیختن با نیروهای زیست شناختی (به طور خاص داروینیسم)است و کمتر دانشگاه معتبری را می توان یافت که مباحث روان شناختی تکاملی در آن تدریس و یا به بحث گذاشته نشود ، طرح این موضوع در محافل علمی وطنی بسیار ضروری به نظر می رسد. این کتاب میتواند مرجعی باشد برای دانشجویان رشته هایی که رویکرد تکاملی به رفتار در انها از اهمییت ویژه ای برخوردار است، مانند : اکولوژی رفتاری انسان ، سوسیوبیلوژی، روان شناسی تکاملی ، انسان شناسی زیستی ، اتولوژی انسانی و ... . ولی با توجه به اینکه داروینیسم به نیروی قدرتمندی در شکل دادن به برنامه ی کار اندیشه ی ما تبدیل شده است، این کتاب میتواند برای هر آن کسی که مشتاق مطالعه ی تاثیر ایده های علمی بر جایگاه آدمی است ، جذاب و بسیار گیرا باشد. مطمعنا مطالعه این کتاب که مبحث تکامل را خصوصا از دیدگاه رفتارشناسی بررسی کرده ، میتواند تاثیر بسیاری در طرز تفکر و اندیشه و روش زندگی و رفتارهایی که از خود بروز میدهیم داشته باشد و میتواند زندگی شما را دگرگون کند. در طول 30 سال گذشته ، تصویر نظریه ی تکاملی بسیار تغییر کرده است. از چیزی که زمانی با فسیل هل، انقراض ، استخوان ها ، و موزه های خاک گرفته در اذهان مردم نقش بسته بود ، به مجموعه ی پویایی از ایده ها درآمده، با ساختاری جدید ، که نوید آن می دهد که خودانگاره ی ما را در دور دوم تغییر دهد. داروینیسم پیشاهنگ آن پرسش هایی است که می توانیم بپرسیم و پاسخ هایی که میتوانیم بدهیم. چرا مردان ، به طور متوسط ، بلندتر از زنان هستند؟ چرا هرزه نگاری بیشتر برای ارضای نیاز مردان است؟ چرا مردم بخش زیادی از وقتشان را به غیبت کردن می گذرانند؟ چرا زنان از زمان تخمک گذاری خود اطلاعی ندارند؟ چرا طلاق های زودهنگام بیشتر از سوی زنان ، و طلاق های دیرهنگام از سوی مردان صورت می پذیرد؟ چرا تعداد پسرها و دخترهایی که به دنیا می آیند تقریبا برابر است؟ چرا انسانها ازدواج میکنند؟ این ها جز مشتی از خروار پرسشی که داروینیسم مدرن بدان می پردازد ، نیست. در سطح عمیقتر ، داروینیسم موضوعات بنیادی تری را به بحث میگیرد نظیر خاستگاه تولید مثل جنسی ، الگوهای خشونت در خانواده ها ، وجود رفتار فداکارانه ، رفتار آمیزشی مردان و زنان ، آنچه که جنس ها در یکدیگر جذاب می یابند ، پدیده ی آگاهی ، ارتباط میان ژن ها و فرهنگ و غیره. بسیاری از مردم به علت زمینه های ایدئولوژیک از اتخاذ یک رویکرد زیست شناختی در رویارویی با این مباحث سرباز میزنند، و گاهی اوقات به نظر می رسد قول آن بانوی ویکتوریایی ، بانو اشلی ، را می پسندند که امیدوار بود ایده های داروین درست نباشند یا اگر درست هستند ، دست کم همگانی نشوند.اما پیشرفت ایده ها را نمیتوان بازداشت ،و اندیشه ی تکاملی همچنان در عمق روان آدمی نفوذ می کند، ما ناچاریم یکبار دیگر آنچه را که معنای انسان بودن است ارزیابی کنیم. داروینیسم نظریه ای برای همه چیز نیست اما بسیار نزدیک به آن است.تصور می کنم ، داروین به خود خواهد بالید که فیزیکدانانی که در زمان او اشتیاقی به قبول اهمییت تکامل نداشتند ، امروزه برآنند تا با به کار گیری عقاید او پیرامون انتخاب طبیعی ، کائنات چندگانه ای را که با انتخاب طبیعی بقا یافتند ، به خاطر آورند. حق تکثیر: مشهد: جهاد دانشگاهی، واحد مشهد‏‫،
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری