تاریخ احوال حزین لاهیجی

تاریخ احوال حزین لاهیجی

  • 5.0 (1 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : حزین لاهیجی

Description

. تاریخ احوال حزین که خود نوشته است. حزین لاهیجی، محمد علی، فرزند ابوطالب. (1103-1181ق)، ادیب، عارف و شاعر؛ متخلص به حزین و معروف به شیخ علی حزین. وی در اصفهان متولد شد. بعداز هجوم افاغنه درسال 1135ق به اصفهان، از آن شهر فراری شد و سرگردان، تا اینکه در سال 1146ق از ترس نادر شاه به هند رفت و تا آخر عمر حدود سی‌وپنج سال در هندوستان زندگی کرد و در سال 1181ق در حدود هفتاد و هشت سالگی در بنارس درگذشت و در همان شهر دفن شد. او از احفاد شیخ زاهد گیلانی، عارف معروف، بوده است و خطوط را بسیار نیکو می‌نوشت و صاحب کمالات صوری و معنوی بود. او سرگذشت خود و حوادث و وقایع عصر خویش را با احوال و اوضاع سیاسی به قلم شیوایی نوشته است. حزین با اکثر علوم و فنون آشنایی کامل داشت. تألیفات متعددی در نظم و نثر به عربی و فارسی داشته است که مهمترین آنها عبارتند از «تذکره شعرا»؛ «تاریخ حزین»؛ «دیوان»؛ اشعار؛ «کلیات»؛ شامل قصاید و مثنویهای «صفیر دل»؛ «حدیقه ثانی»؛ در برابر حدیقه سنایی؛ «خرابات»؛ «چمن و انجمن»؛ «مطمح‌الانظار»؛‌«فرهنگنامه»؛ و «تذکارات العاشقین»؛ در برابر «لیلی ومجنون». حق تکثیر: 1831 میلادی، لندن
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری