تاریخ حدیث شیعه در ماوراءالنهر و بلخ

تاریخ حدیث شیعه در ماوراءالنهر و بلخ

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : مهدی غلامعلی

توضیحات

پژوهشی در زمینه تاریخ حدیث شیعه و رواج آن در بین عالمان شیعی ماوراءالنهر و بلخ است. در این اثر ابتدا به بررسی ابعاد تاریخی و جغرافیایی منطقه ماوراءالنهر و بلخ که بخشی از آسیای میانه امروزی است، پرداخته شده و پس از آن به توصیف شهرهای مهم این منطقه و جریان ورود اسلام به آن ها پرداخته شده است. آنگاه نویسنده به معرفی برخی از محدثان از این منطقه در سده های نخستین تاریخ اسلام پرداخته و ویژگی های محدثان سمرقند و ماوراءالنهر و بلخ را بیان نموده است. وی به حجم روایات نقل شده توسط این قبیل از محدثان اشاره نموده و فرایند نقل احادیث شیعه در این منطقه و نیز عناصر گسترش روایات معصومین(ع) در آن را بررسی نموده است. از دیدگاه تاریخ حدیث شیعه تا حد زیادی مرهون خراسان و انتقال آن به ماوراءالنهر و بلخ است که حضور کمی و کیفی محدثان در این منطقه نیز گویای همین مسأله است. وی همچنین به نقش مهم ماوراءالنهر و بلخ در نشر حدیث شیعه تا سده پنجم هجری اشاره نموده و تعامل محدثان شیعه و اهل سنت در این منطقه، تشکیل جلسات حدیثی، عدم وجود غلو در راویان این منطقه و نیز ارتباط این حوزه حدیثی با حوزه های دیگر را بررسی کرده است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری