تاثیر میترائیسم بر مسیحیت

تاثیر میترائیسم بر مسیحیت

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : زرتشت عطاء الهی

توضیحات

در قرن‌های ابتدائی پس از میلاد مسیح، میترائیسم رقیب بسیار جدی مسیحیت بود. چرا که در آن زمان میترا تنها ناجی و نشان‌دهندهٔ راه و آئین زندگی بود، بی‌گمان به‌دلیل حضور موازی دو سیستم قوی دینی در یک زمان و در یک جا، ۲۵ دسامبر روز تولد میترا روز تولد مسیح شد و درست از همین‌جا نفوذ ایده‌های به مسیحیت آغاز شد. افسانهٔ تولد میترا و عیسی، چوپانانی که برای ستایش و پرستش نوزاد آمدند، مراسن غسل تعمید، جشن گرفتن عروج، چون روز تقدیم ‌شده به خدا.. » میترا (مهر) کیست؟ مِهر، میترا یا میثره از ایزدان باستانی آریایی یا هندوایرانی پیش از روزگار زرتشت است، که معنی عهد و پیمان و محبت و خورشید نیز می‌دهد. نماد او خورشید می‌باشد. پس از ظهور زرتشت یکى از ایزدان یا فرشتگان آیین مزدیسنا گردید. آریائیان هنگام ورود به ایران نیروهای طبیعت مثل خورشید و ماه و ستارگان و آتش و خاک و باد و آب را مى‌پرستیده‌اند. خدایانی را هم که مظهر قواى طبیعت بوده‌اند «دئوه» مى‌خوانده‌اند. در بین این خدایان برتر از همه ایندرا بوده است که اژدهاکش و پروردگار رعد و برق و جنگ به شمار مى‌آمده است. این خدا با این نام در بین آریاهاى ایران آن رواج را که میان هندوان مى‌داشت نیافت. نزد ایرانیان ظاهراً پرستش میترا (مهر) جاى آن را گرفت و ایندرا رفته‌رفته و به‌خصوص بعد از زردشت در ردیف دیوان مردود درآمد. در فرهنگهاى فارسى مهر را فرشته‌اى دانسته‌اند که موکل است بر مهر و محبت و تدبیر امور مالی و مصالحى که در ماه مهر (ماه هفتم از سال شمسى) و روز مهر (روز شانزدهم هر ماه) بدو متعلق است و حساب و شمار خلق از ثواب و عقاب به دست اوست. مهر در اوستا و در کتیبه‌هاى پادشاهان هخامنشی میثره Mithra و در سانسکریت میتره Mitra آمده است. در پهلوی میتر Mitr شده. امروز مهر نامیده می‌شود. مهر (از ریشهٔ میثر) از کهن‌ترین ایزدان ایرانی و هندی است, برخی نشانه‌های پرستش او را در ایران به پیش آریایی بر می‌‌گردانند (اگر بخش بندی پیشا آریایی و پسا آریایی را بپذیریم.) دربارهٔ آغاز دین مهرپرستی در ایران نمی‌توان به درستی آن را روشن ساخت ولی می‌‌دانیم که بسیار پیش از آنکه کیش زرتشتی و ودایی پدید آیند نژاد ایرانی او را با آیینی راز آمیز ستایش می‌‌کردند, آیینی که در آینده نام "عرفان اسلامی یا مسیحی" به خود گرفت[نیاز به ذکر منبع], امروزه گروهی از پژوهشگران ایرانی توان آن را دارند که پیشینهٔ پیوستهٔ این آیین را تا به امروز در ایران نمایان سازند. پیوند میترا با خورشید و گاو و ماه برای ما روشن است و روشن است که علامت + که آن را چلیپا می‌‌گفته‌اند سمبل خورشید بوده است ولی نزدیکی آن با آتش (هنایش زرتشتی) یا با آمایش تن. (هنایش یونانی که در دیدگاه مهرپرستان ایرانی نکوهیده است.) و از این دست را باید پیش از پذیرفتن سبک سنگین کرد. » تگ جستجو: عطاالهی - عطا الهی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری