تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال الدین محمد بلخی (جلد هفتم)

تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال الدین محمد بلخی (جلد هفتم)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد تقی جعفری

توضیحات

مجموعه 15 جلدی «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال‌الدین محمد مولوی» یکی از مشهورترین تالیفات آیت‌الله شیخ محمدتقی جعفری است که نگارش آن را سال 1348 آغاز کرد و در اسفند 1353 به پایان رساند. مرحوم جعفری با توجه به زمینه گسترده مطالعاتی خود در فرهنگ غرب و اشرافش بر فرهنگ اسلامی و با توجه به موضوع انسان در این حوزه‌ها، در تفسیر خود بر روی موضوع انسان متمرکز می‌شود و در تحلیل و نقد و تفسیر مثنوی خود بیشتر از آن که بخواهد سخن مولوی را تفسیر کند یا به بررسی لغوی آن بپردازد، رویکرد انسانشناختی را با توجه به فطریات انسانی و اعتلای منش انسانی و انسان ایده‌آل مطرح می‌کند. “تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی” تألیف علامه محمدتقی جعفری در ۱۵ جلد، مقدمه‌ای است در شناخت و تفسیر “نهج البلاغه” امام علی (ع)). علامه افزون بر توجه به ابعاد عرفانی و جنبه های فلسفی، علمی و تربیتی طرح شده در مثنوی، با نگرشی نقادانه به تفسیر آن پرداخته است. از منظر وی گرچه شعر مولانا به ویژه از نظر هنری در حد اشعار حافظ و سعدی نیست؛ لیکن معارف و علوم طرح شده در این اثر کم نظیر است و اندیشه های مولانا در باب جهان شناسی، الهیات و انسان شناسی مبتنی بر اصول و مبانی اسلام است. علامه جعفری بر این باور است که در کل مثنوی یا دیوان شمس، با یک مولوی که جامع همۀ مولوی های نهان در این دو اثر باشد رو به رو نیستیم؛ چنان که خود می سراید: هـر نفس نـو می شـود دنیــا و مــا بی خبر از نو شدن اندر بقا (مثنوی معنوی؛ دفتر اول؛ بیت ۱۱۴۵) حق تکثیر: انتشارات اسلامی : 1366
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری