تحلیل شخصیت ها در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی بارویکرد روایت شناسی

تحلیل شخصیت ها در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی بارویکرد روایت شناسی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : علی محمدرضایی هفتادر

توضیحات

بی گمان منظومه خسرو وشیرین یکی از مشهورترین و غنایی ترین منظومه های غنایی ادب پارسی است. قصه عشق میان خسرو وشیرین داستانی تازه نیست . قبل از نظامی حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهکار خود شاهنامه ، جان کلام این زندگی عاشقانه را بیان کرده است . پس از نظامی نیز دیگر شاعر انی چون امیرخسرو دهلوی آن را نیز به نظم درآورده اند ولیکن درخشان ترین جلوه ی آن را در منظومه ی حکیم نظامی گنجوی می توان مشاهده کرد . یکی از نکات اشتراک همه منظومه های عاشقانه های خسرو وشیرین بیان « عشق حقیقی شیرین » می باشد . در هیچ یک از این منظومه هاعشق شیرین « عشق آلوده ای نیست . در خصوص این عشق و شخصیت های اصلی آن "خسرو وشیرین " پژوهشگران و صاحب نظران زیادی سخن گفته اند ولیکن در میان این فراوانی کم تر به شخصیت های چون مهین بانو ، شاپور ، بهرام گور و .. پرداخته اند لذا برآن شدیم تا در این مقاله به تحلیل شخصیت های فوق بپردازیم . تحلیل شخصیت ها در داستان نشان می دهد که چه روابط متقابلی بین عملکرد شخصیت ها وجود دارد . درمنظومۀخسرو وشیرین نظامی گنجوی جایگاه شخصیت شیرین، قابل توجه است
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری