خاطرات سرپرست حجّاج در سفر حج سال 1327 خورشیدی

خاطرات سرپرست حجّاج در سفر حج سال 1327 خورشیدی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سید جواد حسینی

Description

. خاطرات سفر حج مقدّمه خاطرات سرپرست حجّاج پس از ماجرای دردناک قتل ابوطالب یزدی، در سال 1322خورشیدی، به دست وهابیان، رابطه دولت های ایران و سعودی تیره شد و چند سالی، از عزیمت زائران ایرانی به حجاز پیش گیری به عمل آمد. تا این که در سال1327، دولت ایران اجازه سفر زائران خود به این سفر معنوی را صادر کرد. پیشتر در ایران، گماردن سرپرست برای حاجیان مرسوم نبود، ازاین رو، حوادث ناگواری برای آنان پیش می آمد و کسی برای رفع مشکلات آنان اقدامی نمی کرد تا این که دولت وقتِ ایران، برای نخستین بار تصمیم گرفت برای زائران ایرانی سرپرست بگمارد و به دنبال آن، محسن صدر، معروف به صدرالأشراف را که در میان رجال دولتی، پیشینه و صبغه مذهبی داشت و در عصر رضاخان چند سالی وزیر عدلیه بود، برای این منظور تعیین کرد. وزیر کشوروقت، او را برای تصدّی این مسؤولیت فراخواند و به گفته وی، تلگرافی از آیت الله آقاسید محمد بهبهانی، رییس علمای تهران به او رسید که این دعوت را رد نکند. وی همچنین در قم به ملاقات آیت الله حاج آقا حسین بروجردی، مرجع تقلید شیعه رفت و به گفته خودش، حضرت آیت الله اظهار میل کردند که وی این مسؤولیت را بپذیرد .به هر حال، او در این سفر، سرپرستی حجاج را به عهده گرفت و خاطرات خود را نیز به رشته تحریر درآورد. در این سفر، گروهی از علمای اعلام; مانند حضرات آیات و حجج اسلام، سید محمد بهبهانی، فیض قمی، سید محمد تقی خوانساری، حاج میرزا حسین سبزواری، حاج میرزا خلیل کمره ای، شیخ بهاء الدین نوری و شیخ بهاء الدین محلاّتی و محمد تقی فلسفی نیز حضور داشتند. برگرفته از سایت سازمان حج
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری