مرزبان نامه به پارسی سره (بخش 3)

مرزبان نامه به پارسی سره (بخش 3)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : سعدالدین وراوینی

توضیحات

ویرایش و بازنویسی : حامد قنادی مرزبان‌نامه در سده‌یِ چهارم خورشیدی به دستِ مرزبان پور رستم پور شروین که از شاه‌زادگان تبرستان بود، به گویشِ کهن تبری نوشته شد. آن‌گاه در سده‌یِ هفتم، به دستِ سعد‌الدینِ وراوینی به پارسی درآمد. زبانی که وراوینی از آن بهره برد، به‌گونه‌ای بود که گویا مردمانِ زمانه‌اش هم از دریافتِ آن ناتوان بودند، چه رسد به اکنون که پارسی رو به پیراستگی و بیگانه‌زدایی پیش می‌رود. خویش‌کاریِ هر ادب‌دوست و ادب‌شناسی‌ست که این مرده‌ریگِ گران‌ارج ولی دشوارِ گذشتگان را به زبانی رسا و زیبا و هرآینه به‌دور از واژگانِ بیگانه که کمابیش زمانی رخت از زبان برمی‌بندند، بپیرایاند. این آیین چندی‌ست روا شده که سره‌نویسیِ کلیله و دمنه به خامه‌یِ احمد آجودانی و مثنویِ معنوی به خامه‌یِ ابوالقاسمِ پرتو از آن است. مرزبان نامه به پارسی سره (بخش 1) http://ketabnak.com/comment.php?dlid=40917 مرزبان نامه به پارسی سره (بخش 2) http://ketabnak.com/comment.php?dlid=40918 مرزبان نامه به پارسی سره (بخش 4) http://ketabnak.com/comment.php?dlid=40920 ناشر: www.irpdf.com
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری